Sunday, December 2, 2012

Mahsuri - Pendedahan Kisah Sebenar Selama 7 Keturunan (bahagaian 2)

 Kisah ini tiada kena-mengena ngan keluarga awang osman... kisah ini diambil utk tatapan semua pembaca blog tentang kisah sebenar keturunan mahsuri di pulau langkawi, kedah... :)

Cerita asal dari en. tanggo: ...MB Kedah dtg keLangkawi utk mengiring PM melawat Langkawi ketika tu. Masa tu lah beliau memanggil saya ke air port utk berjumpa. Saya juga sibuk ketika tu. Masa d bagi hanya 30 minit saja. Pasti tak sempat nak drive dari Kuah ke situ. Jadi saya tangguh saja. Selepas tu MB Kedah mengarah setiausaha sulitnya menulis surat kpd Majlis Tindakan Pelancongan Kedah( Datuk Mansur) dan seterusnya Datuk Mansur pula menulis surat kepada Persatuan Sejarah Malaysia cawangan Kedah dgn tajuk yg sama dan ccnya kepada exco dan pegawai kerajaan berkaitan. Kesemua surat-surat ini ada dlm simpanan saya. Seterusnya Persatuan Sejarah menghubungi saya untuk bertemu. Tarikh d tetapkan oleh mereka. Kami bertemu dgn mereka d bilik musyarat Lada. Saya d temani oleh 3 orang saksi saya. Mereka pula d ketuai oleh pengurusi persatuan sejarah(Datuk Wan Shamsudin) Prog Datuk Said dari USM. setiausaha persatuan sejarah dan Ku... dari Muzium Kedah bertindak sebagai juru gambar.Kami mula bertemu dan berbincang dari jam 2 petang hingga 4.30 ptg. Pertemuan ini d penggerusikan olih Datuk Wan Shamsuddin, Datuk Wan juga adalah Pakar srjarah Kedah dan bekas guru saya d SMPS dulu. Dua tahun beliau mengajar saya dlm Bahasa Melayu dan sejarah......

Mereka mengajukan berbagai soalah. Saya menjawab soalan mereka tanpa merujuk kpd apa-apa catatan.. .........Pada mereka masing-masing ada catatan sama dgn yg d serah kpd MB Kedah. Saksi-saksi saya tugas mereka hanya memerhati saja mereka. Pakar sejarah bertanya pada saya "Catatan ini dari mana dan siapa yg cari?". Jawab saya semua ini dari saya sendiri . Ini adalah amanah dari atuk saya (cucu Mahsuri yg sulong) yg suruh saya mencari keturunan sendiri. Beliau pesan kpd saya waktu saya masih kecil lagi. Dia suruh mencari sampai jumpa dan baru tahu siapa keturunan kita.Dia bercakap dlm longhat Patani atau Naratiwat. D Naratiwatlah tempat beliau belajar ilmu ugama." Macam mana boleh dapat semua ini?". Jawab saya "Adalah cara kami tersendiri ". "Sudah berapa lama mencari?". Jawab saya " Sudah 20 tahun lebih"."Kenapa selama ni berdiam saja?". Jawapan saya agak panjang........ .......Yang penting sekali soal-soal apa benda atau barang-barang bukti yg ada pada saya. 

Keduanya,sibuk dengan kerja semakin hari semakin banyak serentak dengan perubahan Langkawi sebagai pulau bebas cukai.Ketiga ,kerana sudah ada orang mengeluarkan versi mereka dengan tujuan untuk mencari wang . Keempat soal-soal keselamatan saya dan versi saya. Soal keselamatan tak dapat saya hurai dengan jelas kerana ia melibatkan individu berkepentingan dalam kerajaan. Seterusnya soalan d tanya pula oleh setiausaha persatuan berkaitan mengapa saya mengeluarkan cerita ini. Jawab saya mudah saja . Pertama kerana IHDINASIROTOLMUSTAKIM. Kedua kerana menunai amanah dari atok saya sendiri. Saya berjawab begitu kerana, telah banyak berlaku kekeliruan tentang keturunan Mahsuri. Bagi saya kalau saya tak jelaskan ,apa akan berlaku d hadapan ALLAH kelak kerana saya dah tahu. Semua orang yg telah d ceritakan oleh mereka akan menuding jari kepada saya d hadapan ALLAh nanti. Nahas saya. Apa yg mereka wawarkan sekarang ini adalah kerana produk pelancongan(duit) ,menutup salah laku seseorang dll.Mereka juga tanya soalan aneh kpd saya........ Katanya kalau benar cerita saya kemana Aishah nak d letakkan. Jawab saya ringkas. "itu bukan soal atau masaalah saya."...........
 
Nama nya Keris Wali. Keris ini d serah kepada emak Mahsuri ketika beliau megandung Mahsuri (anak Bongsu) dalam 5 bulan. Keris ini beliau dapat dalam mimpi dan d terima olehnya di dalam Masjid Tua Ulu Melaka. Beliau d iring oleh Pandak Mayah semasa hendak menerima keris ini. Hulu keris ini berbentuk kepala ular d buat dari gading Gajah.Sarongnya juga dari gading Gajah d ukir dengan Lailahhaillallah dan d sebelah lagi dgn Mehammadal Rasulallah. Mata keris dari besi tak berkarat dan tajam. 3luk semuanya.Semasa saya masih kecil arwah bapa saya pernah bercerita tentang Keris Wali. Dulu saya tak tahu kenapa, tapi baru sekarang saya tahu sebabnya.

Adalah keris peribadi milik Wan Derus B Wan Embong( suami Mahsuri ) Hulu dan sarong keris ini d buat dari kayu keras. Hulunya d ukir dengan lambang kepala ular. Sarongnya pula d ukir dengan ukiran yg amat halus .Matanya berbesi awan larai .Tajam.Keris ini adalah pemakaian harian oleh beliau kemana saja beliau pergi. Keris ini telah menjamah ramai mangsanya.

cerita asal dari en. tanggo: ..... Lepas tu gileran Prop. USM pula. Dia kata inilah pertama kali dia melihat dan membaca catatan yg lengkap. Sebelum ini tak pernah lagi dia tenguk. Ulasan dia itu membuat kami memandang sesama sendiri. Beliau ada bertanya kpd saya "Ada bermi ka tentang soal ini?" . "Ada juga " jawab saya. Dia terus meminta saya menunjukkan barang-barang yg d bawa . Hari itu saya mambawa keris sumpahan 7 keturunan, kain tudung yg d pakai oleh Mahsuri ketika beliau d tikam,1 keping siling Yassin 9 berbentuk bujur dan 1 keping siling yg bergambar Kaabah dan Masjid Nabi d Madinah...... ...Pusingan pertama sudah selesai. Seterusnya mereka tak sabar-sabar nak tengok barang yg d bawa . Satu persatu barang saya tunjuk kpd mereka d mulai dgn keris sumpahan Mahsuri, keris Wan Derus, Kain tudung yg d pakai oleh Mahsuri ketika beliau d tikam dan 2 siling lama. Mula- mula d belek oleh Datok Wan Shamsuddin akan keris tu. Saya tanya dia tentang makna ayat d sarung tu. 

Dia pun tak tau. Saya d beritahu ayat tu ialah ayat pemecah kebal.Agak lama dia membelek keris tu dan d ikuti pula oleh setiausaha PSM..CK dan oleh Prop dan diakiri oleh Pak Ku dari Muzium kedah. Pak ku lah yg megambil gambar kesemua barang. Selepas keris d tunjuk, d ikuti pula dgn keris Wan Derus. Seperti tadi juga, mereka membelek dan bertanya tentang keris tu. Diikuti pula dengan kain tudung Mahsuri. Ada yg mencium kain tu, Ada juga terketar tangan utk nak lipat kembali. Kain tu agak reput sedikit dari jenis kain kasa yg d beli oleh Wan Derus dari Satun. Inilah pemberian hadiah terakhir dari Wan Derus kpd isterinya. Di ikuti pula dgn duit siling. Seperti biasa mereka membelek. Datuk Wan berkata inilah buat pertama kali dia tengok siling Yassin bujur telur. Siling ini juga yg tak dapat d ambil gambar oleh Pak Ku. Entah kenapa. Banyak kali d cuba tapi tak dapat. Perjumpaan ini memakan masa 2 setengah jam dengan tanpa henti d aju soalan oleh mereka. Apa yg d catat d sini sebahagian saja soalan dan jawapannya.


cerita asal dari en. tanggo ... Jam dah 4.30pm. Kami semua bersurai dari bilik mesyuarat LADA. Kata Datok Wan kita akan berjumpa lagi. Tapi sampai hari ni beliau diam saja >Kadang-kadang saya ada juga hubungi beliau.Saya dan rakan-rakan singgah d gerai makan Lada. Kami berbual fasal perjumpaai tadi. Ada rakan bertanya pada saya macam mana saya boleh jawab tanpa henti walaupon soalan d aju tidak menentu arah. Saya jawab padanya ,saya pun tak tahu.Mereka ketawa fasal gelagat Datuk kerana beliau berkata cerita ni beliau refer kpd Cikgu Mae.......(pengutip hasil kubor sekarang ni ).... ...Sekarang kamu baru faham kenapa saya suruh kamu semua duduk diam dan memerhatikan saja mereka.Seorang rakan berkata amat anih seorang pakar sejarah mengaku bahawa beliau refer kpd cikgu pencin. Kami tak tanya pun hal ni tapi beliau yg beritahu. terukkkkkkkkkkk macam ni kata seorang kawan saya. Itulah yg d katakan SI LANGKANAS.Kami makan dan sambil mengingati apa yg terlaku dalam bilik mesyuarat tadi. Penoh dgn geli hati. Saya ingatkan rakan-rakan bahawa tahun-tahun tercabar telah bermula. Saya tahu siapa cikgu pencin tu dari rakan sekolahnya. Mulai saat ni kita perlulah berhati-hati kerana SI LANGKANAS ada agenda sulitnya. Jangan takut ,yakin kita benar ALLAH tak akan lupa kita. Dugaan pasti ada dan hikmahnya banyak.Kami pun bersurai pada jam 6 ptg....


Bekas celak itu adalah hak Mahsuri. D tengah ada tertera perkataan yassin.Munkin ada ramai org ada simpan barang spr ini .190 tahun bukan lama sangat. Tengah tu tempat mengisi ayer mawar oleh Mahsuri. Lain org lain pula gunanya. Bekas 4 persegi bujur pula d gunakan oleh Mahsuri utk letak barang d tengah tadi,d letak kemenyan dan wangian lain.Bekas ini berukir sekelilingnya. Ini bukan tepak sirih kerana bhg dalam tak bersekat.Beliau guna brg ini ketika berzikir.Itu saja yg d ceritakan pada saya.

Barang kanan dan kiri ialah senduk . Barang d tengah ialah senduk bekas nasi tambah.D atas sekali tertera gambar patong sawadikap.Semua nya d buat dari tembaga.

Seterika berukir penoh.Ukiran itu ala siam. Seterika ini berlubang 9. Ramai pengemarnya. Biasa ada org minta beli. Cakoknya berbentuk kepala ayam.D dlm terdapat pelapik arang bercop ayam katek.Barang yg d kiri tu ialah pelapik seterika.D tengah terdapat gambar ayam katek Semuanya d buat dari tembaga kecuali pemegangnya dari kayu. Ini adalah kepunyaan Mahsuri. 

Ialah bekas pelbagai guna .Lebarnya hanya 14 inci saja. Sudah berlubang d tengah. D buat dari tembaga. ... Selepas bersurai kami masing-masing dengan urusan hidup tersendiri. D rumah saya sentiasa teringat akan cabaran yg saya sendiri akan hadapi. Ini sudah pasti orang akan marah. Terutamanya org yg mengistiharkan Aishah adalah penamat sumpahan. Sekarang baru mereka tahu muslihat atau rencana mereka rupanya sedang d perhati oleh orang. Nah ini adalah satu penghalang besar bagi mereka.Bagi saya apa pun penghalang mendatang akan terpaksa dihadapi jua kerana ujian pertahanan diri d Tasik Dayang d kira lulus.Hari bertukar hari. Saya mulai merasai kurang enak. Badan terasa lemah. Nak lihat cahaya matahari mata rasa pedih. Nak makan tekak terasa seperti ada jarum.. Badan mulai rasa gatal dan kadang kala panas...

kain tudung yg dpakai ketika beliau d tikam. Kain itu sudah tak kuat lagi. Kain ini d beli oleh Wan Derus dari Satun. Ini adalah hadiah dari suami beliau yg terakhir. Teman kain ini ialah satu bentuk cincin jed.Kain ini juga yg beliau pakai ketika beliau d tikam. Lebar 36inci dan panjang 6 kaki.


 
bersambung..... 

14 comments:

  1. ingin jga hmba bertmu dgn pewaris mhsuri utk mgnali ceritanya...insyaalh kiranya masa yg terlapang,mff hmba jga blh mgthui mlalui unsur2 keris tu,kiranya ia berbadan dua(nyata/ghoib)..teringin hmba...

    ReplyDelete
  2. buat masa skrg sy hanya copy paste maklumat yang diperolehi... tuan empunya cerita masih lagi menyembunyikan identitinya... harap maklum

    ReplyDelete
  3. kenapa tk ada nama full mahsuri yang ditulis.........sjrh ni dah berapa dh jd....betul ke org kata masa mlm mahsuri tu hidup seperti biasa??????kemana kah pergi nya saudara mara dan waris mahsuri ????????mahsuri ada waris ke yang maseh tinggal atau dh meninggal semua??????semua tu menjd tanda tanyak dkt semua org yang membaca sjrh hidup dan kejadian yang menimpa nya......

    ReplyDelete
  4. in shaa Allah... sampai masanya nanti, kita akan ketahui jua waris mahsuri.... kan tn Tanggo :)

    ReplyDelete
  5. kiranya cerita aisyah tu penamat sumpahan tak betul ke ? saya tengah buat assigment pasal mahsuri . boleh bantu tak ? banyak yang saya google search semua skrip ceritanya sama je . saya perlukan yang lebih detail . boleh tolong tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. begitulah keadaannya... tn boleh cari tn ranggo dlm cari.com... tq :)

      Delete
  6. di sekolah dahulu sy berlakon diberi watak mahsuri. sejak itu hidup sy x tenang. hati sering berkata mahsuri x brsalah. sejak itu hgga sy dewasa sy meneruskn kajian. sy sggup ke lgkawi ambil flight ketika musim hujn.laut waktu itu brgelora. di lgkawi sy byk kali trsesat.
    puas berpusing hgga tgh mlm ke pg ke rumh mahsuri gak sy smpai.
    sy x jmpa hotel tmpt menginap tidur sy sering brmimpi wanita cntik brtudung.katanya nama mahsuri. beliau sering brkata"kamu satu darah dg beta." apa yg yg sy tahu sy keturunn Rasulullah drpd Sayyidina Fatimah dan Khalimah Ali.Moyang sy wali songo.nenda sy para raden.sy benih sulung drpd setiap keturunan.anak sulung ,cucu sulung,cicit sulung.dlm keluarga ank saudara sulung.
    maksudnya nama penuh mahsuri mungkin sharifah mahsuri.plg tepat puteri mahsuri@raden mahsuri.krjn demak ader hub dg krjnn jawa dan majapahit.itulh darah nenda2 sy brasal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. in shaa Allah.. akan tahu jua kebenaran kisah ini nanti :)

      Delete
  7. assalamualaikum...
    saya baru shj balik bercuti di pulau langkawi... dan makam mahsuri adalah destinasi yg mesti pergi.. akan tetapi apabila saya melalui makam mahsuri...tetiba saya rasa pening dan rasa nak pitam... muka saya berpeluh.. lalu keluarga saya bawa jauh diri saya dengan makam tersebut... saya rasa pelik... dan bila saya keluar dari makam tersebut.. keadaan saya kembali normal... dari kejadian tersebut..ayah saya pun menceritakan yg dia berketurunan Pattani.. entahlah..apa yg saya tahu saya adalah anak jati johor... itu sahaja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'slm
      terima kasih kerana sudi melawat blog sy. penceritaan ini sy dapat daripada en. Tanggo. mungkin tn boleh menghubungi sy melalui email irmamanggis@yahoo.com.

      Delete
  8. assalammualaikum...

    betul ke keturunan mahsuri tak boleh melawat makam mahsuri. kalau tak, jadi pening dan berpeluh macam apa yang terjadi dengan en 'Anonymous' di atas... ada sumpahan dalam hal tu jugak ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'slm,
      tak pasti ttg perkara tersebut :)

      Delete
  9. Manusia dan dunia hayalan.Syatan dan kuncunya setiap waktu menambah ahli.

    ReplyDelete
  10. skrg keturunan yg ke-7 di thailand kn?

    ReplyDelete