Pages

Monday, December 17, 2012

Kisah Long Tambang Pulau Betong.

Asal Usul nama Betong menurut bahasa Melayu lama bermaksud buluh-buluh yang dicantumkan untuk dijadikan rakit. Jadi, buluh tersebut telah ditinggalkan di pulau itu dan serumpun buluh telah tumbuh kemudiannya. Sejak itulah dua buah pulau besar dan kecil yang dipisahkan oleh selat, dinamakan Pulau Betong. Menurut salahsilah orang-orang dahulu, penduduk asal Kampung Pulau Betong ialah Long Tambang. Berasal dari Pinang Tunggal, Seberang Perai. Mata pencariannya yang utama ialah menambang dengan mengayuh sampannya dari Telok Ayer Tawar ke Tanjung.



Beliau bersama isteri tercinta, Tok Yah serta anak-anak mereka telah menyelamatkan diri dengan bersampan dari Telok Ayer Tawar dan mendarat ke Kampung Pulau Betong sewaktu berlakunya serangan Thai ke atas Kedah (Tahun 1821-1876). Sewaktu itu Pinang Tunggal boleh dimudiki dari Kota Kuala Muda. Hanya empat orang anak -anaknya yang diketahui iaitu Tok Timah , Tok Leha, Siti Hajar dan Tok Bu. Kampung asal yang diterokainya itu dinamakan Kampong Long Tambang.


Kira-kira 150 tahun dahulu, Sungai Pulau Betong merupakan pusat perdagangan laut yang terpenting melalui anak sungai untuk memunggah dan mengambil barang-barang seperti pasu, periok belanga dan hasil-hasil dari kawasan ini seperti cengkeh, buah pala, kelapa kering untuk diperdagangkan. Ketika itu, terdapat dua buah pengkalan iaitu Pengkalan Oh (terletak di Kuala Pulau Betong) dan Pengkalan Toji (terletak di Kawasan Sekolah Kebangsaan Pulau Betong kini). Kesan -kesan jalan yang digunakan oleh pengangkutan darat masih lagi terdapat sekarang.


http://www.ibnuhasyim.com/2009/01/sejarah-politk-bpulau-5-kisah-long.html
Terima kasih juga untuk tn Zaidi Ali, keturunan Long Tambang 

18 comments:

  1. Salam cerita tuan sangat menarik.....kerana ada hubungan dengan Telok Air Tawar...di tepi laut hujung jalan Tunku Putera ada kampung bernama Bagan Tambang dimana kira-kira 200-250 tahun dahulu Bagan Tambang merupakan Pengkalan bagi penduduk Seberang Perai bertolak dengan perahu ke Tanjong Penaga,Pulau Pinang...sebab tu disebut Kampong Bagan Tambang ,Telok Air Tawar hingga ke hari ini....cerita tuan memang mengesahkan bahawa datok nenek tuan salah seorang yang mejalankan pekerjaan yang hebat itu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kerana sudi meluangkan masa membaca artikel d atas..... TQ juga dengan info yg tn dahalan berikan, sy akan cuba mencari sejarah tempat tersebut, sy masih lagi mencari salasilah keturunan Tok Bu anak kepada Long Tambang ini... :)

      Delete
  2. Salam,
    Apakah hubungan antara Keluarga Awang osman dan Tok Bu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kerana sudi melawat blog ini. untuk pengetahuan Anonymous, dalam catatan salasilah keluarga Awang Osman, Tok Bu ialat Nenek kepada Awang Osman. sekian.

      Delete
  3. Salam tuan

    Agak lewat dalam hidup saya baru saya diberitahu bahawa jurai salasilah saya berhubung terus kepada Long Tambang. Saya tercari-cari siapa dia sebenarnya. Dan saudara Zaidi Ali itu sepupu satu datuk dengan saya.

    ejitra@gmail.com

    ReplyDelete
  4. tq Anonymous kerana sudi melawat ke blog ini... sy akan berhubung melalui email nanti :)

    ReplyDelete
  5. Salam Encik Amri, encik tahu tak siapa lagi keturunan dari Tok Leha? Saya sedang mencari roots yang menunjuk kearah Pulau Betong. Terima Kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. menurut tn Zaidi Ali, salasilah yg lain mmg dh ada cuma keturunan Tok Bu ja yg menjadi persoalan skrg :) hilang tak dapat di kesan

      Delete
  6. Assalamualaikum,

    Saya mungkin antara keturunan Tok Bu atau adik-beradiknya. Arwah Datuk lelaki saya (Penghulu Kampung Pulau Betong pada tahun 60-an, pesara polis), tinggal di Jalan Kebun Besar Pulau Betong, adalah saudara (dua pupu) dgn Arwah Pak Jaafar (Japar) dan ada pertalian kekeluargaan juga dgn nenek En Zaidi Ali. Saya telah cuba lakar 'family tree' hingga kepada anak-anak Long Tambang. Insyaallah jika berkesempatan saya akan hubungi saudara. Laguna Merbok, Sg. Petani.

    ReplyDelete
    Replies
    1. in shaa Allah tn... mohon hubungi sy melalui facebook... terima kasih atas maklumat tersebut... sy sgt menghargainya

      Delete
  7. Assalam..keluarga sebelah arwah ayah saya berasal dr kg pulau betong.moyang lelaki saya bernama saad bin awang batu bahara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah.... bagus tu... mungkin tn boleh rujuk kembali ngan keluarga d sana... dapat juga mengeratkan kembali tali silarurrahim...

      Delete
  8. kini yang tinggal hanya beberapa keping tanah lot di jln ke jeti pulau betong dan jalan ke tanah perkuburan pulau betong.

    Arwah tok saya berpindah dr kg pulau betong ke kg perlis (berdekatan kilang jeruk mutiara ).kemudian ke tanah rancangan (felda) di pahang pd thn 60an.arwah tok saya ada hubungan kekeluargaan dgn prof awang had salleh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah... tq sbb sudi bertandang ke blog sy... tq sudi berkongsi cerita di sini :)

      Delete
  9. Salam. Saya pun asal pulau betong

    ReplyDelete
  10. Keturunan Haji Shaari bin Razak bekas imam pulau betong era 90an. Beliau sepupu dengan bekas imam pulau betong ngah din n long neh.

    ReplyDelete