Pages

Tuesday, December 11, 2012

Mahsuri - Pendedahan Kisah Sebenar Selama 7 Keturunan (bahagaian 3)

Kisah ini tiada kena-mengena ngan keluarga awang osman... kisah ini diambil utk tatapan semua pembaca blog tentang kisah sebenar keturunan mahsuri di pulau langkawi, kedah... :)

Cerita sebenar dari en tanggo: .... sumimasen. Dengan kehendak Allah saya dapat berubat lagi. Hampir 7 hari badan saya rasa panas dan miang angkara disihirkan yg d lakukan oleh sami siam dari satun.Cara mereka lakukan ialah secara santau dengan tujuan saya akan sakit saraf atau barah.Hanya sikit saja yg hinggap pada diri saya dan dapat d pulihkan baru 2 hari. Masa tu saya mulai merasai telah terkena sihir. Kesemua orang berkaitan telah d maklumkan.Hari kehari saya manunggu org yg akan berubat saya,Masa inilah saya tak dapat keluar rumah,hanya tidur saja . Kadang -kadang saya terlupa untuk membaca Alfatihah, lupa hari, tak boleh ingat.Kadang kala badan terasa seperti d cucuk oleh benda tajam. Ketika ini saya amat suka duduk d dalam bilik yg gelap. Tak suka cahaya walaupun cahaya tv. Lebih kurang 2 minggu, maka datanglah org mengubat saya.

Mereka keluarkan benda yg d taman d depan rumah dalam bungkusan kain. Ada 4 jenis barang dlm bengkusan tu spr sonak udang,rambut,tulang anjing hitam dan tulang kongkang. Semua barang tu d matikan dan d bakar d tempat itu juga.Baunya agak busuk.Selepas itu saya d mandikan dan d beri minum penawar. Saya ada orang khas untok ubatkan saya termasuk jin ialam. Masaalahnya mereka sentiasa menukar sihir maka cara berubat pun berubah. ...Ya. Seperti memikul ketul ais d belakang. Org nampak enak tapi bagaikan ada api sakitnya. ... Telah d dedahkan oleh Metro Ahad dlm tahun 2004. Maseh d semak oleh peguam . Katanya ini kes tak pernah d bawa org.




Ialah keratan akhbar Metro Ahad. Gambar keris itu ialah keris yang membuatkan Mahsuri meninggal dan meyumpah Pulau Langkawi. Ada banyak cerita tentang keris ini.Keris ini d buat dari satu jenis logam dan berat.Yang kecil itu ialah cucuk sanggul.cerita asal dari en. tanggo. OK Aishah tu anak kerana RM . Ini bukan fitnah tapi depa nak tutup muka dgn RM.Sebab tu kerajaan Kedah dulu nak suruh depa duduk d Langkawi depa tak mau.Sebab depa tahu siapa depa dan org tahu siapa depa.Tak caya buat DNA . Pakar sejarah Kedah adalah bekas cikgu saya.Saya kenal benar dia. La ni dia sakit kepala fasal ni.Pisang termahal ada dimakam Mahsuri sebab sesikat dijual berkali2 hingga masak.Lepas tu staff amik bawa balik makan. TUUUUUUUUUUUU DIAAAAAAAA. RM adalah ringgit Malaysia. 

Waktu tu meka susah >ibunya keja d resort , faham-faham sajalah.Tunggu akan d dedah d mahkamah.Nanti d kata fitnah pula. Meka tak nak tinggal d Kedah sebab meka tahu siapa meka sebenarnya. Nanti cirik sampai siang. Meka tahu ada org tahu sapa meka.Berlakonnnnnnnn. Fasal pisang tu. Munkin rakan forum tak pernah melawat ke makam Mahsuri atau tak perasan. Pisain tu d guna olih org Siam utk urusan nazar meka. Kalau dulu meka bawa sendiri. Tapi la ni tak boleh. Kena beli d situ. Katakan 1 sikat Rm3.00 dibawamasuk dan d letak d makam.Lepas tu bila banyak pisang tu di pungut dan d jual semula hinggalah masak.30.. kalau 1 hari pisang tu pising 20 kali dah berapa. Faham ya. Lepas tu bila sudah masak adapekerja bawa balik makan.I sendiri yg check hal ini, bukan org cerita. Ini boleh dikatakan satu drama.DNA pun tak buat tapi berani pakar sejarah Kedah istihar Aishah tu penamat sumpahan, Bagi I beliau tu hanya ikut telunjut saja.Saya telah dipanggil olih Prop USM, Dato Wan Shamsudin (pakar sejarah Kedah) Org muzium dan Tun Dr Mahathir utk ditemuramah. Bagi saya ini adalah satu skandal org atasan.Sebab tu saya kata kena buat DNA.Saya tahu cerita Aishah di UIA lebih dahyat lagi.

 Ace: Maaf saya hanya menyampaikan bulat² apa yg ditulis oleh penulis.cerita asal dari en. tanggo. Saya sambung fasal Mahsuri. ........MB Kedah dtg keLangkawi utk mengiring PM melawat Langkawi ketika tu. Masa tu lah beliau memanggil saya ke air port utk berjumpa. Saya juga sibuk ketika tu. Masa d bagi hanya 30 minit saja. Pasti tak sempat nak drive dari Kuah ke situ. Jadi saya tangguh saja. Selepas tu MB Kedah mengarah setiausaha sulitnya menulis surat kpd Majlis Tindakan Pelancongan Kedah( Datuk Mansur) dan seterusnya Datuk Mansur pula menulis surat kepada Persatuan Sejarah Malaysia cawangan Kedah dgn tajuk yg sama dan ccnya kepada exco dan pegawai kerajaan berkaitan. Kesemua surat-surat ini ada dlm simpanan saya. Seterusnya Persatuan Sejarah menghubungi saya untuk bertemu. Tarikh d tetapkan oleh mereka. Kami bertemu dgn mereka d bilik musyarat Lada. Saya d temani oleh 3 orang saksi saya. Mereka pula d ketuai oleh pengurusi persatuan sejarah(Datuk Wan Shamsudin) Prog Datuk Said dari USM. setiausaha persatuan sejarah dan Ku... dari Muzium Kedah bertindak sebagai juru gambar.Kami mula bertemu dan berbincang dari jam 2 petang hingga 4.30 ptg. Pertemuan ini d penggerusikan olih Datuk Wan Shamsuddin, Datuk Wan juga adalah Pakar sejarah Kedah dan bekas guru saya d SMPS dulu. Dua tahun beliau mengajar saya dlm Bahasa Melayu dan sejarah......Mereka mengajukan berbagai soalah. 

Saya menjawab soalan mereka tanpa merujuk kpd apa-apa catatan... ...Pada mereka masing-masing ada catatan sama dgn yg d serah kpd MB Kedah. Saksi-saksi saya tugas mereka hanya memerhati saja mereka. Pakar sejarah bertanya pada saya "Catatan ini dari mana dan siapa yg cari?". Jawab saya semua ini dari saya sendiri . Ini adalah amanah dari atuk saya (cucu Mahsuri yg sulong) yg suruh saya mencari keturunan sendiri. Beliau pesan kpd saya waktu saya masih kecil lagi. Dia suruh mencari sampai jumpa dan baru tahu siapa keturunan kita.Dia bercakap dlm longhat Patani atau Naratiwat. D Naratiwatlah tempat beliau belajar ilmu ugama." Macam mana boleh dapat semua ini?". Jawab saya "Adalah cara kami tersendiri ". "Sudah berapa lama mencari?". Jawab saya " Sudah 20 tahun lebih"."Kenapa selama ni berdiam saja?". Jawapan saya agak panjang... ...Yang penting sekali soal-soal apa benda atau barang-barang bukti yg ada pada saya. Keduanya,sibuk dengan kerja semakin hari semakin banyak serentak dengan perubahan Langkawi sebagai pulau bebas cukai.Ketiga ,kerana sudah ada orang mengeluarkan versi mereka dengan tujuan untuk mencari wang . Keempat soal-soal keselamatan saya dan versi saya.

Soal keselamatan tak dapat saya hurai dengan jelas kerana ia melibatkan individu berkepentingan dalam kerajaan. Seterusnya soalan d tanya pula oleh setiausaha persatuan berkaitan mengapa saya mengeluarkan cerita ini. Jawab saya mudah saja . Pertama kerana IHDINASIROTOLMUSTAKIM. Kedua kerana menunai amanah dari atok saya sendiri. Saya berjawab begitu kerana, telah banyak berlaku kekeliruan tentang keturunan Mahsuri. Bagi saya kalau saya tak jelaskan ,apa akan berlaku d hadapan ALLAH kelak kerana saya dah tahu. Semua orang yg telah d ceritakan oleh mereka akan menuding jari kepada saya d hadapan ALLAh nanti. Nahas saya. Apa yg mereka wawarkan sekarang ini adalah kerana produk pelancongan(duit) ,menutup salah laku seseorang dll.Mereka juga tanya soalan aneh kpd saya........ Katanya kalau benar cerita saya kemana Aishah nak d letakkan. Jawab saya ringkas. "itu bukan soal atau masaalah saya."...

 
3 keping wang siling lama pemberian Deramang kepada Wan Derus sebagai tanda persahabatan. Deramang ialah penjual kain dari seberang yg ada dalam cerita ini.


batu guruh perjanjian persahabatan dengan dua orang sahabat baiknya iaitu Syed Ali dan SyedHussain yg makam mereka ini ada d puncak Gunong Jerai dan d Langkawi. Batu ini ada terukir tulisan jawi d dua belah.

Keratan dari majalah wanita. Bahan bukti.Gambar itu ialah pakar sejarah Kedah dan bekas guru saya.


carta yg d buat oleh mereka dalam beberapa hari d cari saja.Berterabor.



Carta yg d buat oleh saya memakan masa lebih 20 tahun. Bergaris merah itu ialah keluarga saya dan ibu.


tamat.... :)

22 comments:

  1. maklumat lanjut len cari en tanggo di cari.com.my
    http://english1.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=524843

    ReplyDelete
  2. entah mana satu yang betul keturunan mahsuri ni. Kalau nak libatkan tujuh keturunan hanya ambil masa hampir dua ratus tahun jer sedangkan saya tau salasilah keturunan saya 250 tahun yang lampau. Kalau benar aisyah itu waris mahsuri di harapkan kerajaan dapat jalankan ujian DNA di mana sampel dari aisyah dan sedikit sampel dari tulang mahsuri diambil untuk tujuan siapakah waris mahsuri. Apa macam.

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Tak payah dgn tulang Mahsuri, hanya budak tu dgn bapa yg dikata bapanya sekarang. Kalau tak betuk tanya mak dia dgn siapa dia proses.

      Delete
  4. Apa yg d tulis dan d cerita adalah benar kerana aku kenal en ghani n telibat semasa mendapat barangan peningalan mahsuri dan aku juga dari cucu cicit mahsuri dan sunan gunung jati adalah moyang aku. Cerita ini benar 500%

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah... terima kasih tuan atas maklumat tersebut.

      Delete
  5. demi ALLAH sy keturunan Rasulullah, Wali Songo dan para raden serta mewakili semua keturunan sy mengesahkan ini adalah
    salasilah asli dan benar.sbb salasilah brtembung dgn salasilah keturunn sy.en abd ghani benar. terima kasih byk. selama ini sy mncari susn galur mahsuri.feedback sy ada dlm bhgn 1,2,3.sy dh baca semuaartikel dan amat berpuas hati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah... terima kasih tn atas maklumat tersebut

      Delete
  6. Assalammualaikum...nmpk susunan yg terperinci...mudah2han kita tahu siapa keturunan 7 mahsuri..moga2 cepat berita ini diwawarkn...maknanye keturunan mhsuri yg ketujuh ad di kedah ke...???

    ReplyDelete
  7. Artikel wajib baca tapi mohon lain kali tolong tulis dengan bahasa yang teratur, ya?? Anyway, congrats and bravo ~Admin_77Z~.

    ReplyDelete
  8. Kalau benar keluarga Maktoum di Dubai tu keturunan Mahsuri, apakah sejarahnya hingga keturunan Mahsuri berkembang biak di sana, ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpasti tn... mohon rujuk dgn mereka yg lebih mahir

      Delete
  9. Lg 1, betulkah Wan Azizah tu keturunan mahsuri? Jika ya, apa buktinya?

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum...bagaimana nak hubungi encik tanggo? benarkah asal usul nama Pandak/Mandak ade kaitan dengan keturunan Mahsuri?

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum...bagaimana nak hubungi encik tanggo? benarkah asal usul nama Pandak/Mandak ade kaitan dengan keturunan Mahsuri?

    ReplyDelete
  12. salam, macam mana saya nk dapat kan contact , en tanggo , untuk sedikit penyelidikkan sebab saya dari keturunan tok phow , dn mak saya ada salahsilah sama sebiji seperti yg en tanggo tunujukkan , kami dri lenggong

    ReplyDelete
  13. salam, macam mana saya nk dapat kan contact , en tanggo , untuk sedikit penyelidikkan sebab saya dari keturunan tok phow , dn mak saya ada salahsilah sama sebiji seperti yg en tanggo tunujukkan , kami dri lenggong

    ReplyDelete