Pages

Wednesday, May 8, 2013

PISANG RAJA UDANG DAN LAGENDANYA


. . . inilah pisang raja udang yang menjadi pantang larang masyarakat dan dilarang memakannya kerana menurut lagenda, roh jelmaan pohon pisang raja udang ini telah menolong seorang Putera Raja yang tercedera dalam medan peperangan . . .
Pada suatu masa silam sering berlaku peperangan untuk merebut kuasa dan meluaskan tanah jajahan. Mengikut ceritanya dalam satu peperangan serorang Putera Raja cedera parah dan berjaya menyelamatkan diri daripada musuhnya.
Putera Raja itu bersembunyi di sebuah hutan dan berteduh di bawah sepohon pisang. Oleh kerana lukanya yang parah Putera Raja itu pun jatuh pengsan.
Apabila Putera Raja itu sedar, baginda dapati lukanya telah dirawat oleh seorang gadis. Putera Raja itu berterima kasih kepadanya kemudian pulang ke istananya.
Putera Raja itu dimaklumkan bahawa gadis itu adalah roh jelmaan pohon pisang raja udang itu. Bila Putera Raja itu kembali ke pohon itu didapati pohon itu berbuahkan pisang berwarna merah kesan daripada darahnya.
Oleh kerana terhutang budi, Putera Raja itu mengisytiharkan kepada rakyatnya bahawa mereka tidak dibenarkan memakan pisang raja udang atau menebang pohonnya !!

Versi yg lain...

Di sebalik keenakan pisang raja udang tersimpan kisah tragik di antara sultan dan laksamana.

Kisahnya berlaku sewaktu pemerintahan Sultan Mahmud Shah II di Kota Tinggi (Johor Lama). Semua bermula apabila berlakunya pembunuhnya Sultan Mahmud Shah II ketika dibawa oleh para pengawal menggunakan tandu ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat. Megat Seri Rama (Laksamana Bentan) telah membunuh sultan yang dianggapnya gila kerana telah membunuh isterinya, Dang Anum.

Seperti mana umum tahu, Dang Anum ketika itu sedang sarat mengandung dan mengidam buah nangka.

Kononnya sebelum mati, baginda telah menggunakan daun pisang raja udang untuk dijadikan penutup luka akibat daripada tikaman Laksamana Bentan. Apabila berbuah, kulit pisang dari pokok terbabit kelihatan kemerah-merahan. Sebelum mangkat, banginda juga dikatakan sempat bertitah, selama tujuh keturunan Laksamana Bentan diharamkan menjejakkan kaki di tanah Johor Lama itu.















Cerita daripada orang tua tua, zaman dulu dulu kononnya ada keturunan yg tak boleh makan pisang ni, macam kena sumpahan la. kalau makan jugak, nanti kulit dia terkena sejenis penyakit kulit macam sakit sopak, warna kulit jadi lebih kurang camwarna pisang tu.



Pisang ni ada cerita mitosnya yang tersendiri. Pisang ni tak boleh dimakan oleh orang keturunan Rawa. kisahnya seperti yg telah diceritakan di atas.

Keturunan laksamana bentan juga tak boleh makan pisang udang (pisang merah) jika makan jugak, mesti kulit jadi gatal2. Sekiranya ada di antara keturunan Bentan yang terkena sumpahan (menjejakkn kaki ke daerah kota tinggi) dan muntah2 darah, mereka akan makan sejenis pisang yang diberi nama pisang Raja Udang untuk menghentikan muntah darah tersebut.

114 comments:

  1. Keturunan Kanda juga tak boleh makan pisang udang ini
    http://bobazhar.blogspot.com/2010/08/menjejak-salahsilah-keluarga.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la keturunan saya... keturunan saya org kaya semantan(3bersaudara pahlwan bugis).. kanda pula

      Delete
    2. Adakah kita dari keturunan yg sama...sbb nenek berpesan jgn mkn,dia dari gelaran Wan pattani.

      Delete
    3. Atok saya dr susur raja selangor lari dr istana pon tak boleh makan pisang ni kenape eh last mak saya habis generasi ke7......

      Delete
  2. Aku keturunan NABI, makan segala benda yang halal.
    aku keturunan nabi ADAM faham.

    ReplyDelete
    Replies
    1. so... apa masalah ko? mmg kita semua keturunan Nabi Adam... aku tulis, ada keturunan NABI ADAM ini yg tak dapat makan makan tertentu walaupun MAKANAN TERSEBUT HALAL DIMAKAN... :)

      Delete
    2. betol... aq pun x boleh mkn...

      Delete
    3. samalah kami Amri kami dari keturunan Kanda. daging kerbau balau

      Delete
    4. ye kerbau balau n sejenis buah bnyk d bentong dahulu banyak.. skrg xpasti la ada lg ke tak buah tu .. pisang ini nk try takut

      Delete
    5. Dari kesah sejarah lama tu...kita sekarang dah melepasi 7 keturunan, sejak 1511 zaman jajahan Portuguese di Malacca kann...

      Delete
  3. Salam.. saya juga dari keturunan yang ditegah makan pisang udang dan kerbau balau.. tapi difahamkan dari cerita orang tua2.. seorang budak (tak ingat, keturunan raja ke tidak) mati dalam kepok padi.. dibawah kepok tu, tempat menitikya darah budak tu tumbuh pokok pisang udang.. dan darah tu jugak dijilat oleh kerbau balau.. jadi disumpah semua keturunan tidak boleh makan.. boleh saya tau, dari suku apa keturunan ini.. rawa juga salah satu suku minang jugak kan??

    ReplyDelete
    Replies
    1. http: // www.facebook.com/amkembara
      anda mungkin daru suku mandailing seperti saya

      Delete
    2. saya pun macam tu jugak.... kita satu keturunan...

      Delete
    3. Emm..saya tak boleh mkn kerbau balau, pisang raja udang n minyak goreng yg penah goreng ikan n ayam..

      Delete
    4. Keluarga kami pun begitu.

      Delete
    5. sungguh aneh.. keluarga saya sejak lelulur juga pantang makan pisang merah dan daging kerbau putih.

      Delete
    6. Sama mcm arwah nenek cerita .. keturunan Kami tak boleh makan kerbau balau Dan pisang raja

      Delete
    7. Cerite abg nie same betol dgan cerite keturunan saye

      Delete
    8. Cerita ni sama mcm di cerita moyang saya.. Keturunan kami dilarang sama sekali memakan dua jenis makanan ini.. Kene sopak Kate ya.. Apa yg pasti memang berasal dari keturunan minang..

      Delete
    9. Samelah. .Arwah atok mmg kturunan raja Dr sumatera ..Kami memang xdbenarkan mkn pisang ni. .

      Delete
    10. kemungkinan kite keturunan y sama.. y pasti golongan bangsawan.. pahlwwan bugis 3bersaudara.. l ke utara, selangor n seorang lg kekal d pahang.. sy keturunan y ketujuh dr pahang(org kaya semantan)tok bangau

      Delete
    11. lambat jawab .. bertahun baru jawab.. hahaha.. mulanya kami semua tak diberitahu akan hal ni.. tapi waktu kecik-kecik dulu.. saya langsung tak boleh makan kerbau (tak tahu balau ke tidak sebab makan time kenduri orang).. setiap kali makan badan akan naik gegata sampai kedalam biji mata merah.. kalau pergi inject pun boleh tahan sejam je.. lepas tu naik balik.. pisang udang saya tak berani pegang sejak itu.. tapi yang menariknya - baru ni saya dengar suku mendailing dan bugis jugak sama ye.. dan terima kasih kerana info tuan-tuan.. orang tua-tua semacam sangat berahsia tentang hal ni.. tak tahu kenapa.. cerita tu setakat itu saja..

      Delete
  4. terima kasih tn Syaharul kerana sudi menjengok blog ini. di sini sy hanya berkongsi tentang bbrp jenis makanan yg tidak dapat di makan oleh sesuatu kaum.. sy blum dapat lagi menjawab persoalan tuan, kerana blum ada jawapan pada sy. In shaa Allah, mungkin ada dalam kalangan pembaca blog ini yg akan menjawap soalan tersebut. terima ksih tn.

    ReplyDelete
  5. cerita yg pertama mcm sama dgn versi Thai..kami org2 Thai percaya pisang tu hasil dr royal blood, so tak boleh mkn atau tebang.. granny mmg larang kami mkn..setiap kali nak cuba, sy mcm tak sanggup nak telan..apa2 apa pun, itu kepercayaan..nak ikut boleh, takkan ikut pun tak usah paksa2 atau salahkan org lain.. terima kasih atas cerita ni ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup setuju tu... terpulanglah kpd pandangan dan kepercayaan masing2 :)

      Delete
    2. Nenek sy gelaran wan berasal dari pattani ,ini lah pesanannya jgn mkn buah pisang raja udang.dia cerita pisang nya berkulit kemerahan..di bercerita pjg kisah nya .

      Delete
  6. Saya suka makan pisang ni lemak manis

    ReplyDelete
  7. khurafat, ingat pisang tue tuhan ker sebgai penyebab owang tue sakit? kalau pisang tue terkena virus berbahaya tue kau percaya lar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kwn sye ade kene sumpahan ni .mengikut cerita dia.. ada sorg keturunan dia (pakcik dia) pernah makan pisang ni sebab dia nak uji ape yg berlaku lepas makan .keesokan harinya kulit belakang die penuh sopak2 and macam panau pun ade .

      Delete
  8. Google pisang raja udang selepas tgk crita klasik di astro prima :) tu semua keprcayaan.saye pon 1st time dgr ttg ni.x salah skadar mmbaca & tahu serba sedikit walau dikatakan mitos.at least x de la melopong2 bile ade org yg sebut psal pisang raja udang ni kan.

    ReplyDelete
  9. Terpulang pada pendapat masing2.. Tapi Kalo ikut keturunan saya, kami Mmg dilarang makan pisang nie..pesanan ni Mmg disampaikan turun temurun. sekiranya keturunan kami memakan pisang Ini akan muntah darah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya... benar tu... keturunan yg berbeza akan mengalami masalah yg berbeza...

      Delete
  10. Assalam,saya shah dr klang,masa kecik dulu prnah mkan pisang ni,dulu mak ada tanam,skunk nak cri susa,sedap gak. . .yang kowang nk gado2 wat pew . Terima seadanya,yg boley,mkan,yg x boley tgk jew r. .susah ka.

    ReplyDelete
  11. Boley dpt info katne nk cari pisang ni. . . Boley kol/msj saya 0176354924 (shah)

    ReplyDelete
  12. kat kampung saya ada je jiran tanam pisang ni...

    ReplyDelete
  13. Pisang nh kami panggil pisang tembaga....kami keturunan bajau...d sabah dari suku panglima sugala....juka tidak boleh makan pisang ini dan juga tebu merah dan juga pati helang....tapi bangsa bajau dari suku lain boleh memakannya hanya sari suku panglima sugala jak x boleh makan...kalau nak d ceta penuh nnt pula

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih tn kerana sudi bertandang ke blog sy... mungkin satu kajian sejarah boleh dilakukan untuk melihat perkaitan antara kedua2 keturunan berkaitan dengan pisang ini... in shaa Allah

      Delete
  14. Saya agak pelik bila mendengar cerita ttg tidak boleh makan pisang udang, kerbau balau dan padi licin. Saya dari keturunan Kanda Lang yg dari enam beradik yg membuka Sabak Bernam dan dari keturunan Bugis. (sebenarnya enam, tapi sebab adat temenggung kuat, yang pompuan bongsu tak dikira). Kanda Lang mudik ke Hulu Bernam. (area Behrang, Slim, Tanjung Malim)

    Cuma rasa anih kenapa keturunan dari daerah lain juga tidak boleh makan. Seorang kerabat Negeri Sembilan (Minang) pun kata dia tak leh makan benda2 ni gak.

    Aruah pakcik saya pernah termakan kerbau balau, berbulan dia di Assunta kerana kulit dia merekah seluruh badan dan berdarah bila kering. Dia sembuh tapi kulit dia merah cam orang putih lps tu. BTW kulit muka aku pun merah.. Aruah makcik saya di Seremban termakan daging kerbau balau di kenduri, kulit dia merekah dan meninggal 3 hari lepas tu.

    Apalah moyang aku yang sorang ni suka main sumpah2 yg penghujungnya bila dunia kiamat. Tak ke menyusahkan kita anak cucu cicit piut....

    BTW aku ada tanya sedara dari Kanda Long, (keturunan yg mudik ke Tapah) dia kata ada cure kalau termakan kerbau balau. Carikan kulit kerbau balau, keringkan. Bila nak guna, bakar sikit sampai abu, gaulkan dgn ubat doktor dan sapu pada kulit, InsyaAllah sembuh. Tak pernah cuba sebab tak de lagi yg terkena buat masa ni. Tak tahu kalau termakan pisang udang, dan kulit merekah, kita bakor pisang tu sampai abu dan sapu pada badan. Allahuallam.

    bagaimanapun, terima kasih admin kerana membuka site ni dan Amri yg merefer ke sini.

    Assalamualaikum

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih kerasa sudi bertandang ke sini... mungkin ada perkaitan salasilah... wallahualam :)

      Delete
    2. Masa kecik pernah termakan pisang udang , seminggu naik gatal merah2 sampai kena inject doctor, itu la klau nak tau dahsyat x dahsyat pisang udang ni. Keturunan saya pun x bole makan pisang udang , kerbau balau n buah enjelai, tpi x tau la buah enjelai ni buah apa.

      Delete
    3. sah awak keturunan saya jgk ... dr mner.. add sy fb syahskepo

      Delete
  15. hmm Mohd Arshad.....

    Susur galur saya daripada bapa saya: MOHD AZHAR BIN ISMAIL BIN SIDEK BIN YEOP BIN MOHD ARSHAD BIN MAT KHALID

    ReplyDelete
  16. I think this has something to do with the ingredient which the DNA or gene allergic to it. Is that possible?

    ReplyDelete
  17. Tuan yg budiman.
    Sy dtg dr susur galur keturunan Daeng 5 Bersaudara.
    Asal keturunan Daeng 5 Beradik iaitu Daeng Che'lak yg membuka kerajaan Selangor.
    Semasa sy kecil,sy pernah di landa demam panas kerana hanya bermain di bwah pokok pisang raja udang tersebut.Menurut cerita ayah yg di sampaikan secara turun temurun kPd nya keturunan kami di larang utk memakan pisang ini.Persoalan sy,keturunan sy dtg dr sumpahan yg mana?Laksamana yg derhaka kpd Sultan Mahmud atau putera raja yg cedera dlm peperangan?
    Mohon pencerahan dr tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf tn... sy tak dapat memjawab persoalan tn tersebut... mohon merujuk kpd mereka yg lebih arif berkaitan dgn pantang larang ini.

      Delete
    2. y sy tahu 3 bersaudara.. 2 perempuan tak kira.. daeng bukan ke golongan bangsawan.. lama dh nk cr cite sebenar... moyang saya mat dahan nama d pahang/org kaya semantan..mungkin nama samaran kot.. y pasti moyang sy d bukak d pahang.. serang bukak d selangor n sorang lg xberapa igt tp bukak d utara

      Delete
  18. Ceghite pisang punye pasei....link kat sini makin menaghik....
    Teman ni tak tawu le daghi suku sakat mana...habonye beloh emok teman asei oghang Kampa...kate dik deme tak boleh makan ikan tapon. Beloh apok teman pulok kononnya beloh Panglima Hitam...kononnye tak boleh makan pisang meghoh @ ghaje udang tu. Tapi teman ponoh makan ikan tapoh....alhamdulillah tak pulok ada apa-apa. Pisang meghoh memole saja tanam...bila udoh masok ghiso juge nok makan...bagi kat ayam je. Bila udoh biyok pokoknye...buwoh pun banyok terai le makan sikit....sedap bebeno....lepas tu makan selalu siap buat jus lagi dan banyak bagi kengkawan....alhamdulillah tak ada apa-apa. Tengkiyu le admin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq tn aciklee kerana sudi bertandang ke sini... tq berkongsi cerita d sini.. alhamdulillah...

      Delete
  19. assalam,sy dri kturunan ni jgak, dtegah makan pisang ni n kerbau balau. tp ad lg satu yg sy dlarang mkan iaitu rebung buluh betung.
    arwah ayah sy pandai mngubat org,atok blah arwah ayah sy guru silat,sy dfahamkn kturunan sy dlarang mkn 3 prkare ni,
    bleh trangkn x knape rebung bluh betong kturunan sy xblh mkn? cbe critakan asal usul buluh betong ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm... tq sudi menjengah ke blog sy. berkaitan ttg rebung tu sy blum ada lg maklumat.

      Delete
  20. mak sy pon pesan keturunan sy x leh mkn pisang merah ni...klu termakan nanti kena sakit sopak...kulit berbelak-belak tu moyang dia yg pesan kat mak..jd mmg x brani pegang n mkn..

    ReplyDelete
  21. Keturunan ayah saya pun ditegah dari makan pisang raja udang ni, bersama dengan kerbau balau dan ikan talang.
    Pernah pakcik saya cuba makan ikan talang dulu, habis badan dia naik gatal-gatal dan bengkak. Nasib baik tak jadi apa-apa.
    Keturunan kami dari Pagaruyung dan Palembang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih tn kerana sudi berkuncung ke blog hamba... moga suatu hari nanti kita kan jumpa jawapan yg dicari :)

      Delete
    2. Yang saya tahu pesan dari sebelah abah saya ikan tapah dan pisang raja udang...sebelah mak saya ikan talang..jadi memang tak berani makan 3 jenis ni sampai sekarang

      Delete
    3. Tentang pisang raja dan kerbau balau tu saya baru tau. Tp ikan talang saya ada pengalaman sendiri. Mak tak cerita yg keturunan kami tak boleh makan ikan talang ni, jadi masa dok asrama dok pulun la makan (maklum la ustaz rajin sedekah kat kami).Balik rumah terus mak tegur sebab muka dah bebelak macam kulit ikan talang tu. Teman ingat panau je. Masa ni baru mak citer keturunan kami pantang mkn ikan talang dan ikan yu. Lama jugak la dah pulih asal kulit tu.

      Delete
  22. Suami sye kte kturunn die pn xleh mkn pisg ni.kte mtue die ni kturunn rje..tg mne rje xtau..asl usul klntn.hmmm sush la klau da kne sumph sranah ni.mnyushkn ktrunn.da tu ingt bgus sumph2 ni.yg rje tu pn..taula bdault,daulat2 pn xprlu la nk myumpah mknn bgai..
    Ptt sumpah la spe yg mkn pisg ni jdi seht wlafiat,jdi cntek,klit gebu gebass,bijk pndai.ade ke ptt dsumphnye bnde2 xelok..heiii plik btol mntaliti zman kuno ni la.
    Ni luahn yg agk x puas ati..dsbbkn org len yg xleh mkn ttbe gn kte2 skli tjebk

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih kerana sudi berkunjung ke blog ini... setiap yg berlaku dalam dunia ni ada hikmahnya... setiap sumpahan org dulu2 ada sebabnya... yg tu kita kena buat kajian sikit... mungkin sampai masa kita kan ketahui juga kenapa dan mengapa perkara tersebut berlaku... jgnlah menyalahkan org yg telah pun pergi meninggalkan kita... terimalah diri si suami seadanya... dalam erti kata lain redha dgn ketentuan Illahi :)

      Delete
    2. Saya merupakan keturunan ni tak boleh Mkn pisang merah ni

      Delete
  23. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  24. seronok membaca cerita semua, terima kasih atas info berguna

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih kpd onenoxee kerana sudi berkunjung ke blog saya. :)

      Delete
  25. Saya pun sama.. pisang ni.. kerbau balau, ikan talang. Tk dibenarkan makan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq kerana sudi berkunjung ke blog ini... sy hanya berkongsikan maklumat shj :)

      Delete
    2. kita sama,penah cuba tak tanya kenapa pada org tua misschah96

      Delete
  26. keluarga saya ada dikatakan keturunan bentan tapi mak saya menetap di kota tinggi sebagai peneroka sejak tahun 70an sekali kami sekeluarga. Kata sepupu kitaorang dah lepas 7 keturunan tu yg tak muntah darah. Pasal pisang raja udang ni pulak masa kecik selalu makan tapi tak tahu la pulak ada pantang larang. Sekarang rasa takut pula nak makan lepas baca ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq tn kerana sudi berkunjung ke blog ini... boleh ja nak cuba, tp kena sediakan awal2 penawarnya... kalau xda apa2 yg berlaku.... alhamdulillah :)

      Delete
  27. Keterunan saya pon tak boleh makan... pakcik saya pernah mencuba pisang raja udang ni selepas 2 hari dia makan dia terus kene demam panas

    ReplyDelete
  28. Keterunan saya pon tak boleh makan... pakcik saya pernah mencuba pisang raja udang ni selepas 2 hari dia makan dia terus kene demam panas

    ReplyDelete
  29. Hi..sy pun keturunan Tak blih makan pisang raja udang ni...atuk sy pnh makan pisang ni masa die kecik2 so Katenye mulut die senget...entah mcm mana berubat balik..Tak tau La

    ReplyDelete
  30. Keturunan sy pn ditegah mkn pisang ni.sy pn tgh mencari kenape sy xboleh mkn pisang tu.. sy ni keturunan kerabat ker?

    ReplyDelete
  31. Datuk sy berasal dr indonesia.. minang kampar.

    ReplyDelete
  32. Baru tahu ada pisang raja udang dan lagendanye..kipidap admin

    ReplyDelete
  33. Baru tahu ada pisang raja udang dan lagendanye..kipidap admin

    ReplyDelete
  34. Memang dulu ada banyak sumpah(doa) yang mustajab ..maksudnya di izin Allah..ingat yang mendatangkan penyakit itu dari Allah dan menyembuhkan penyakit itu dari Allah juga sebagai org Islam kita harus meletak keyakinan kita pada Allah bukan pada sesuatu yang tidak ada kuasa melainkan kekuasan Allah ..Syaitan itu musuh kita dan lebih lebih lagi soal akidah..subahanallah kalau pun kita mati bukan kerana sumpahan keturunan kerana ketentuan Allah Ingat yang hidup pastikan akan mati hanya sebab dan penyebab sahaja kita mati ..mempercayai ada kuasa melainkan Allah itu syirik jadi kalau info itu tak apa bukan untuk sandaran ...(dari serawak)

    ReplyDelete
  35. Patut la masa kecik dulu mak saya kata pisang raja udang xblh mkn.. sy xblh mkn pisang ni, kerbau balau n xboleh goreng ayam n ikan dlm minyak yg sama..ada idea dr mana asal semua ni

    ReplyDelete
  36. Tuan tanah tau tak penawar kalau langgar pantang tu

    ReplyDelete
  37. Tuan tanah tau tak penawar kalau langgar pantang tu

    ReplyDelete
  38. Keluarga saya juga ada cerita sumpahan memakan kerbau balau, pisang udang dan jelai. Ceritanya anak nya nak mengambil pisang udang yang di gantung , budak itu jatuh ke dalam simpanan jelai

    ReplyDelete
    Replies
    1. yazrodent@gmail.com
      Menarik penjelasan sama dgn pesanan aruah mak masa kecil...ingin tahu lbih silah keturunan.

      Delete
  39. SALAM Tuan..
    Kat mane nak dapatkan pisang nie.. nak buat ubat.

    ReplyDelete
  40. keturunan aku dilarang makan pisang raja udang dengan pucukpaku merah. saya keturunan lela maharaja waris undang luak rembau. kalau makan kene sopak. Sepupu mak aku pernah makan pisang nie sbb dia xtaw..habis satu badan muka kene sopak..arwah ayah dia bawa berubat, tapi malang sampai skrg mak tak tahu kat mana dia berubat.

    ReplyDelete
  41. Keturunan sebelah arwah abah sy pun dilarang mkn pisang raja udang, kerbau balau n tak igt mknan apa lg.. pantang larang yg lain klu buat ampaian kain takleh sekerat kat dlm rmh n sekerat kat luar... pastu tak leh tanam pokok kelapa 7 sederat sbb kononnya akn jd tempat persinggahan burung berek2.. lesung batu n alunya jugak tak leh dipisah satu kat luar satu kat dalam... dulu2 arwah abah sy pernah langgar pntang larang nie... pastu tiga mlm berturut2 dgn bunyi burung berek2... pastu abah sy koma berbln2 kat spital.. last2 berubat pnggil bomoh br sembuh... abah sy asal dr kuok bangkinang, kampar indonesia.. suku ketopang basah... kononnya dulu2 asal suku nie ada sepasang suami isteri dah lama kawin tp tak dpt anak... pastu tak lama lepas tu isteri nie mengandung dan teringin nak mkn daging rusa putih beranak jantan ( sy pun igt2 lupa bhgian nie). Pastu si suami nie tersalah dgr isteri dia mengidam nak mkn rusa putih jantan beranak... suami pun pergi berburu... malangnya suami nie tak jumpa2 rusa jantan putih beranak... jd abis semua rusa kat hutan dihunuhnya... last2 penunggu hutan jd marah n sumpah pemburu nie jd org tinggi n anjing pemburu nie jd burung berek2... penunggu hutan sumpah selagi si pemburu nie tak dpt hidupkan semua rusa yg dah dibunuh, selagi itu la pemburu kekal jd org tinggi... pastu pemburu nie muncul dlm mimpi isteri dia dan sampaikan pesanan n pantang larang di atas.. ini lah sedikit asal usul yg arwah abah sy cite... sy pun dah igt2 lupa kisah nie..

    ReplyDelete
  42. Ade jugak blog pasal pisang raja udang nih.. Semalam ade jiran bg pisang nih.. Nasib x mkn sb abah ckp keturunan dye (negeri 9) xleh mkn pisang nih kalo makan nnt muka atau bdn ade sopak putih.. Nasib baik.. Bile google jumpe entry nih.. Maknanye ramai yg xleh mkn juga.. Tq pd owner dan pengunjung sb sudi kongsi cerita..

    ReplyDelete
  43. Tokwan saya,bapak saya,turun ke saya x boleh mkn seafood,daging fresh,kobis bunga...Bila mkn esoknya kaki bengkak..Sy pn xtau asal keturunan mana...

    ReplyDelete
  44. Haha..klakar betul komen si unknown ni. Yg tu terkena pnyakit zmn moden..gout namanya. Org kata pnyakit org kaya��

    ReplyDelete
  45. Kalau balik kampung ada pisang ni, mesti suruh tok buat pulut kuning mkn dgn pisang, santan lebih skit. tengok gambar pn terliur nih..

    ReplyDelete
  46. walaupun saya keturunan raja negeri sembilan, minang kabau, tapi boleh jew makan pisang ni.. siap tanam kat depan rumah lagi.. bukan jew sedap malah puas sebab besar.. kenyang bila makan

    ReplyDelete
  47. Selamat Pagi guys, Masih Bingung Dan Ragu Pilih Agen Poker & DominoQQ Yang Terpercaya?
    PIN BB : D61E3506
    Whatsapp : +85598249684
    L ine : Sinidomino
    raja poker

    ReplyDelete
  48. HALLO SEMUA BUAT KAMU PARA PECINTA GAME JUDI ONLINE
    KABAR MENARIK NIH !!!

    TELAH HADIR GAME PALING FAIRPLAY DAN TERBESAR SE ASIA POKERBINTANG
    YANG TELAH BEROPERASI DI INDONESIA DARI 2013 HINGGA SAAT INI DAN MENJADI
    SALAH SATU BO ONLINE TERBAIK, BAGI YANG BELUM DAFATR COBA DAFTAR DEH DI SINI :

    VERSI HP : http://www.gameiosapk.com/android/poker.apk
    VERSI WEBSITE : http://pokerbintang.xyz

    MINIMAL DEPOSIT & WITHDRAW CUMA IDR 20.000

    "BULAN SEPTEMBER"

    - BONUS NEW MEMBER 10%
    - CASHBACK MINGGUAN 0,5 % SETIAP MINGGU
    - BONUS REFERALL 10%
    - FREE T-COIN GRATIS (UNTUK TURNAMEN POKER)

    KELEBIHAN
    - PALING FAIRPLAY 100% TANPA BOT
    - DIMAINKAN 5000 MEMBER ASLI DARI SELURUH INDONESIA
    - PROSES DEPOSIT & WITHDRAW 1 MENIT
    - 7 GAME TERPOLER (SUPER10 & OMAHA)NEWGAME
    - MAINKAN DI SMARTPHONE/ GADGET ANDROID DAN APPLE KAMU

    INFO : - WA : +6287772383534
    - BBM : D866631B

    ReplyDelete
  49. HALLO SEMUA BUAT KAMU PARA PECINTA GAME JUDI ONLINE
    KABAR MENARIK NIH !!!

    TELAH HADIR GAME PALING FAIRPLAY DAN TERBESAR SE ASIA POKERBINTANG
    YANG TELAH BEROPERASI DI INDONESIA DARI 2013 HINGGA SAAT INI DAN MENJADI
    SALAH SATU BO ONLINE TERBAIK, BAGI YANG BELUM DAFATR COBA DAFTAR DEH DI SINI :

    VERSI HP : http://www.gameiosapk.com/android/poker.apk
    VERSI WEBSITE : http://pokerbintang.xyz

    MINIMAL DEPOSIT & WITHDRAW CUMA IDR 20.000

    "BULAN SEPTEMBER"

    - BONUS NEW MEMBER 10%
    - CASHBACK MINGGUAN 0,5 % SETIAP MINGGU
    - BONUS REFERALL 10%
    - FREE T-COIN GRATIS (UNTUK TURNAMEN POKER)

    KELEBIHAN
    - PALING FAIRPLAY 100% TANPA BOT
    - DIMAINKAN 5000 MEMBER ASLI DARI SELURUH INDONESIA
    - PROSES DEPOSIT & WITHDRAW 1 MENIT
    - 7 GAME TERPOLER (SUPER10 & OMAHA)NEWGAME
    - MAINKAN DI SMARTPHONE/ GADGET ANDROID DAN APPLE KAMU

    INFO : - WA : +6287772383534
    - BBM : D866631B

    ReplyDelete
  50. ibu saya pun pernah bercakap pasal ni ..bila saya tanya dia cuma kata saya belum abis 7 keturunan ..sampai sekarang saya masih kaji tentang asal keturunan saya ..cuma saya masih tercari jawapan semua sejarah

    ReplyDelete
  51. Assalam semua...saya org melayu xdak keturun mcm semua di atas..nak bgtau ni..dpn rumah saya ada tnm pokok pisang ni..kebetulan time ni buah nya dh cukup matang dan pokoknya plak tumbang akibat hujan lebat n berat buahnya...jadi saya pun ke pokoknya utk cantas buah pisang ni..time tu br lps hujan..saya dok usung pisang ni..mmg atas tnh lereng bkt tu sngt licin..saya sambil bwk pisang n pisau terjatuh..tangan kanan saya yg pegang pisau terkena jari..adoila..luka teruk yg mendlm...maka saya bwk blk sefekah pada jiran...semua ni kebetulan kot sbb time tu br lps hujan..

    ReplyDelete
  52. Saya pun salah satu ahli keluarga yg berketurunan disumpah banyak benda... Pisang raja udang, kerbau balau,ikan talang, tak boleh menjejakkan kaki ke kota tinggi,dll...apa yg saya tahu memang saya antara keturunanraja yg ke6 yg tinggal...

    ReplyDelete
  53. Pendapat sy,keturunan yg xblh mkn mgkin disbbkan gen.. makanan tersebut xkena dgn darah keturunan yg berpantang tu,sama juga keturunan gen yg ada kencing manis.. kami xblh mkn gula lebih sbb keturunan kami,penapis gula xkuat mcm gen keturunan yg xde penyakit tersebut.. contoh kencing manis ni doc yg explain.. tp bknlah semua akan kena.. mcm pisang ni juga,ada yg akan jadi sopak,ada yg xjadi bila mkn.. kwn sy,kakak abg n mak dia klau mkn pisang ni teruk kulit serta merta merekah dan berdarah.. adiknya pula mkn pisang ni ok xde kena mcm tu.. diorg tersalah mkn sbb pisang ni dibuat bubur oleh jiran..

    ReplyDelete
  54. popular topic ni dari tahun 2013! saya dtg ke sini pun sebab ada org post pasal pisang udang ni kat fb dan saja gugel dan terjumpa blog ni..ramai jugak yg tak boleh makan pisang merah ni haha...saya pun dari keturunan yg tak boleh makan pisang merah dan kerbau balau. memang ada dari kalangan keluarga yg pernah makan dan kulit jadi sopak. pada pendapat saya, moyang kita berniat baik tak nak kita dapat sakit di sebabkan ramai yg jatuh sakit sebab makan makanan2 ni masa dahulu. saya rasalah bukan sebab mitos tapi may b sebab alahan pada jenis darah.. sebab tu ada jugak di kalangan keluarga yg makan tak ada apa2 kesan. dan saya baca bukan bukan dari satu keturunan tp ramai jugak keturunan lain yg berpendapat yg sama. org dulu2 mana tahu pasal jenis2 darah A B AB O dsb. may b ada dari kalangan kita yg bijak doktor ke saintis ke yg boleh buat kajian buah ni atau makanan2 mitos yg di pesan moyang utk elak makan dengan jenis2 darah.. setiap jenis darah tu tak sama.. dlm kalangan adik beradik pun ada yg tak sama jenis darah.. rasanya perlu di buat kajian supaya org yg sepatunya dapat manfaat boleh makan dan org yg alergic boleh elak makan.

    ReplyDelete
  55. Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’
    πŸ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete
  56. Ok sy pun baru tahu xboleh mkn pisang merah. Xtahu kenapa. Ingat sbb hantu sbb adavtgk citer dlm tv ada hantu perempuan masuk d pokok pisang

    ReplyDelete
  57. Alhamdulillah keluarga daya takde pantang larang utk makan pisang raja udang ni... Sedap lemak manis rasanya ..

    ReplyDelete