Pages

Sunday, February 21, 2016

Catatan AO 5

Seperti yang kita semua ketahui Tuk Awang Osman telah berkahwin dan mempunyai 3 orang isteri tetapi Almarhum hanya mempunyai seorang isteri pada satu masa. Setiap isteri telah meninggalkan waris-waris yang membawa genetik Awang Osman yang telah mempelopori dan berjasa kepada kerajaan Kedah Darul Aman pada satu masa dahulu. Isteri-isteri Almarhum ialah:
1) Che Zainab Abdullah
2) Salmah Nyak Agam
3) Bibi Binti Ahmad
Seperti yang kita sedia maklum gelaran Che ini digunakan oleh susur galur raja Merong Mahawangsa. Gelaran Che digunakan untuk menggantikan gelaran Tunku @ Syed @ Nai pada masa Perang Musuh Bisik dahulu. Menggugurkan gelaran ini bertujuan untuk menyelamatkan waris-waris diraja Kedah pada masa itu.
Ada juga melalui penceritaan lisan mengatakan bahawa Che Zainab adalah anak Raja Siam yang berasal dari Patani yang berkahwin dengan Almarhum setelah di Islamkan. Maka nama Che Zainab Binti Abdullah telah diberi setelah diangkat sebagai anak angkat Sultan Ahmad Tajuddin pada ketika itu. Tahun Almarhumah di Islamkan belum diketahui. Sama-sama kita doakan Tuk Awang Osman dan Tuk Che Zainab tenang dalam pelukan rahmahNya di sana.
Al-Fatihah
Setiausaha,
Afifa Daud AO
PKAOM


No comments:

Post a Comment