Pages

Thursday, November 13, 2014

Sultan Pertama dan Terakhir Sarawak - Sultan Tengah



Tahukah anda suatu ketika dahulu Negeri Sarawak juga mempunyai Sultan. Bagaimana perkara ini berlaku? 

Lebih kurang 200 tahun sebelum Brooke menjadi Rajah Putih dari Sarawak, Sarawak berada di bawah jajahan Kesultanan Brunei. Tidak banyak yang diketahui bagaimana Sarawak diperintah oleh Kesultanan Brunei tetapi berkemungkinan adalah dibawah perluasaan jajahan. Sultan yang dimaksudkan bernama Sultan Tengah
Ketika Sultan Muhammad Hassan, Sultan Brunei kesembilan yang memerintah dari tahun 1582-1598 meninggal Dunia, takhta itu diwarisi oleh putera sulungnya, Sultan Abdul Jalilul Akbar.


Sultan Abdul Jalilul Akbar mempunyai adik bernama Pengiran Muda Tengah Ibrahim Ali Omar Shah atau yang lebih dikenali sebagai Raja Tengah.
Menurut cerita lisan, Sultan Tengah atau Pengiran Muda Tengah ingin menjadi Sultan Brunei juga. Dia menegaskan bahawa abangnya lahir ketika ayahnya belum dilantik menjadi putera mahkota sedangkan Sultan Tengah lahir ketika Sultan Muhammad Hassan (Ayahnya) dilantik sebagai putera mahkota. Sultan Tengah atau Pengiran Muda Tengah berpendapat beliaulah yang lebih sesuai untuk menjadi Sultan.

Sultan Abdul Jalilul Akbar adalah orang bijak. Dia mengerti maksud adiknya dan cuba memenuhi keinginan saudaranya. Salah satu jalan keluar untuk Sultan Abdul Jalilul Akbar adalah melantik Pengiran Muda Tengah sebagai Sultan di tempat lain. Pengiran Muda Tengah kemudiannya dilantik sebagai Sultan Sarawak, memandangkan Sarawak adalah dibawah pemerintahan Brunei.

Menurut Salasilah Raja-Raja Brunei, Pengiran Muda Tengah menerima pelantikan tersebut dan membuat persiapan untuk pergi ke Sarawak. Pemergian beliau ke Sarawak ditemani lebih daripada 1,000 askar dari suku Sakai, Kedayan dan Bunut merreka adalah penduduk asal kepulauan tersebut. Beberapa orang pembesar istana juga pergi bersama-sama dengan dia untuk membantunya menbentuk negara baru. kebanyakan dari mereka adalah nenek moyang kepada masyarakat Melayu hari ini di Sarawak.

Di Sarawak, Sultan baru dan pengikutnya membina sebuah istana dan benteng untuk mengelilingi istana. Sultan Tengah mula melantik pembesar dan meyusun pentadbirannya. Di antara mereka adalah petinggi Datu Seri Setia, Datu Shahbandar Indera Wangsa, Datu Amar Setia Diraja dan Datuk Temenggong Laila Wangsa. Setelah semuanya selesai, Sultan Tengah menggunakan gelaran  Sultan Ibrahim Ali Omar Shah, Sultan pertama dari Sarawak. Menurut Sejarah Sambas, Sultan Tengah juga dikenali sebagai Sultan Abdul Jalil.

Sekitar 1599, Sultan Tengah melawat Pahang yang kemudian sebahagian daripada Kerajaan Johor untuk melawat ibu saudaranya Raja Bondan yang telah berkahwin Sultan Abdul Ghafur Muhyiddin Shah ibnu Sultan Abdul Kadir Alauddin Shah.

Semasa di Johor, Sultan Tengah diminta untuk menari, dalam tarian tersebut, saputangan rakan tariannya hampir memukul wajah Sultan Tengah. Beliau menjadi begitu marah sehingga beliau menampar pasangannya. Ini menyebabkan Sultan Johor menjadi begitu marah dan Sultan Tengah disarankan untuk meninggalkan Johor secepat mungkin.

Menurut versi Sejarah Sambas pula , Sultan Tengah terpaksa meninggalkan Johor kerana beliau menolak tawaran Raja Bondan  untuk menikahi puteri Sultan Johor yang dikenali sebagai Encik Zohra.

Semasa dalam pelayaran kembali ke Sarawak, kapal Sultan Tengah dilanda ribut yang menyebabkan kapalnya kehilangan kemudi utamanya. Kapalnya terkandas di Sukadana,  Kalimantan. Kalimantan hari ini di Indonesia. Sukadana dibawah pemerintahan Pengurangan Giri Mustika sebelum memeluk islam dan mengunakan gelaran Sultan Muhammad Saifuddin setelah memeluk Islam yang dibantu oleh Syeikh Syamsuddin dari Mekah. Sultan Tengah juga belajar di bawah Syeikh Syamsuddin selama tinggal di sana.


Di Sukadana, Sultan Tengah berkahwin dengan seorang puteri, Puteri Surya Kesuma, adik Sultan Muhammad Saifuddin. Sultan Tengah tetap tinggal di Sukadana dan meminta untuk kebenaran untuk membantu menyebarkan Islam sekitar kawasan. Kebenaran diberikan hanya di sekitar Sungai Sambas. Dalam tahun 1600, Sultan Tengah meninggalkan Sukadana melalui Sungai Sambas dengan  40 perahu semua dilengkapi dengan senjata.

Di Sungai Sambas, mereka mendarat di Kuala Bangun dan kemudian Puteri Surya Kesuma melahirkan seorang putera bernama Radin Sulaiman. Dua putera lain juga lahir kemudian disana. Putera kedua dikenali sebagai Pengiran Badaruddin yang kemudian menjadi Pengiran Bendahara Seri Maharaja dan seorang putera ketiga, Pengiran Abdul Wahab yang kemudian menjadi Pengiran Temenggong Jaya Kesuma.

Sultan Tengah akhirnya tiba di Kota Lama. Di sana, dia disambut oleh Ratu Kota Lama, Ratu Sepudak yang menyambutnya dengan penuh istiadat dan protokol kerajaan. Sultan Tengah mendapati bahawa Ratu Sepudak membolehkannya untuk menyebarkan Islam di sekitar daerah meskipun ia bukanlah seorang Muslim. Kemudian selama tinggal Kota Lama, putera tertua Sultan Tengah, Radin Sulaiman berkahwin dengan puteri Ratu Sepudak, Mas Ayu Puteri Bongsu. Pasangan itu mempunyai seorang putera bernama Radin Bima yang kemudian menjadi Sultan Muhammad Tajuddin.

Ketika Ratu Sepudak meninggal dunia, beliau  digantikan oleh Pengiran Prabu Kenchana yang dilantik Radin Sulaiman sebagai salah satu wazir-nya. Cerita juga mengatakan bahawa Ratu Sepudak ingin takhtanya diberikan kepada Sultan Tengah kerana beliau berpengalaman mentadbir negara tapi hal ini  ditentang oleh keluarga kerabat diraja.
Sekitar 1630, Sultan Tengah pergi ke Matan. Dalam Matan, beliau berkahwin dengan salah satu Puteri Matan yang kemudian melahirkan Pengiran Mangku Negara. Pengiran Mangku Negara akhirnya menjadi Sultan Matan.

Setelah tinggal beberapa tahun di Matan, Sultan Tengah kembali ke Sarawak. Dalamperjalanan kembali ke Sarawak, beliau berhenti di suatu tempat yang disebut Batu Buaya di Santubong. Di sanalah dia dibunuh oleh salah seorang pengikutnya.





Ketika berita kematiannya sampai ke Sarawak, Datu petinggi, Shahbandar Datu, Datu Amar dan Datu Temenggong datang ke Santubong untuk menyelesaikan upacara pengebumian sesuai dengan tradisi kerajaan Brunei. Dikatakan bahawa dia meninggal pada tahun 1641 sekitar 10 tahun selepas Radin Sulaiman menjadi Sultan Muhammad Saifuddin I di Sambas. Sultan Muhammad Saifuddin I digantikan oleh Sultan Muhammad Tajuddin I, kemudian diikuti dengan silasilah panjang Kesultanan Sambas sehingga zaman moden.

Sultan Tengah dikuburkan di Kampung Batu Buaya Santubong hari ini. Batu nisan menandakan kubur itu sesuai untuk seorang Sultan. Dengan kematian Sultan Tengah, Maka berakhirlah Kesultanan Sarawak yang terdiri daripada hanya satu Sultan. Namun gelaran yang diberikan kepada golongan atasan di Sarawak  masih digunakan sampai hari ini. Jika ditanya pada warga Sarawak hari ini pasti ada yang tidak tahu tentang sultan Sarawak, Sultan Tengah.






Alhamdulillah.... sudah 3 kali ziarah makam ini setiap kali turun ke Santubong untuk mengikuti xtvt Pusat Kokurikulum Negeri Sarawak. In Shaa Allah, ada rezeki datang lagi.

Al-Fatihah



Kredit: http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=376968

Sunday, November 9, 2014

THE LOST KINGDOM OF SARAWAK – The Untold History

Memandangkan sy dok di miri, sarawak... sy nak kopi pasta sikit maklumat ttg sarawak dr page Borneo Oracle (FB)... jom baca... mmg menarik citer ni...

THE LOST KINGDOM OF SARAWAK – The Untold History
THE LOST KINGDOM OF SARAWAK – The Untold History
The Lost Kingdom Of Sarawak atau Kerajaan Kuno Sarawak Yang Hilang. Inilah artikel yang akan menjadi ruang informasi sejarah untuk kita sebagai Bangsa Sarawak mengetahuinya. Untuk pengetahuan, kami di Borneo Oracle pernah membuat posting untuk artikel ini secara bersiri sekitar tahun 2012 dan bagi menunaikan permintaan pembaca yang rata-ratanya tidak mengetahuinya maka kali ini kami akan rangkum segalanya di dalam satu posting.
Kerajaan Lembah Bujang di Kedah, Kerajaan Melayu Melaka, Kerajaan Langkasuka dan banyak lagi sudah tentu nama-nama kerajaan kuno ini diketahui asal-usulnya namun untuk bab Kerajaan Kuno Sarawak sudah tentu ramai yang terpinga-pinga. Pernah adakah kerajaan ini wujud di bumi Sarawak? Jawapannya YA cuma sayangnya ianya tidak pernah diwar-warkan kepada umum dan yang lebih mendukacitakan apa yang kita ketahui sekarang seperti Sarawak hanya bermula ketika zaman pemerintahan Keluarga Brooke yang memerintah 100 tahun di bumi Sarawak yang dikenali sebagai Sarawak Kingdom. Namun hakikatnya ada 5 Kerajaan Kuno Sarawak yang pernah menjadi satu peradaban dan ketamadunan Bangsa Sarawak suatu waktu dahulu. Kerajaan-kerajaan kuno ini adalah Kerajaan Negeri Santubong, Kerajaan Negeri Samarahan-Sadong, Kerajaan Negeri Kalaka, Kerajaan Negeri Saribas dan Kerajaan Negeri Malano
i. KERAJAAN NEGERI SANTUBONG
Kerajaan Negeri Santubong sebenarnya wujud pada kurun ke 10 hinggalah kurun ke 13. Di ketika itu ianya dibawah kekuasaan kerajaan Srivijaya dan setelah kemerosotannya ianya jatuh dibawah kekuasaan kerajaan Majapahit. Lokasi kerajaan kuno ini adalah di muara Sungai Sarawak yang mana lokasi strategic ini yang menghadap Laut China Selatan telah menjadikan ianya sebuah bandar pelabuhan entreport terpenting di nusantara pada waktu itu. Penghijrahan masyarakat Melayu dari Sumatera ke kawasan Santubong telah membenarkan seorang putera raja yang telah diusir oleh nendanya iaitu Raden Merpati Dipati Jipang mengasaskan kerajaan kuno ini. Diriwayatkan bahawa Raden Merpati Dipati Jipang telah terdampar di sebuah tanjung di persisiran muara Sungai Sarawak kerana isterinya hendak bersalin. Dengan pertolongan daripada daripada Datuk Kuli atau Datuk Kuali, rombongan Raden Merpati Dipati Jipang telah mendapat perlindungan di kawasan yang dikenali sebagai Pasir Kuning. Kerana baiknya tingkah laku Raden Merpati Dipati Jipang maka kehadirannya amat disenangi oleh penduduk tempatan dan akhirnya beliau diangkat menjadi ketua di Pasir Kuning iaitu nama lama kepada Santubong suatu waktu dahulu. Dengan berkembangnya pengaruh Datu Merpati ini maka berkembanglah juga Kerajaan Santubong menjadi antara pelabuhan terpenting dan gah namanya sehingga saudagar-saudagar dari Negara Tembok China juga singgah ke Santubong untuk berniaga.
Jika dilihat kepada konteks peradaban, sememangnya Santubong merupakan sebuah kerajaan lama suatu waktu dahulu. Rajah James Brooke selepas sahaja bergelar Rajah Sarawak telah membuat eksplorasi artifak di sini. Tanda-tanda tentang peri pentingnya kawasan Santubong sebenar dicetuskan oleh penemuan Nandi dan Yoni oleh James Brooke tidak lama setelah menjadi “raja” Sarawak, sebelum berlakunya pemberontakan pelombong Cina pada tahun 1857. Selain daripada jumpaan batu besar ini James Brooke juga mengumpulkan artifak-artifak emas. Penemuan artifak yang diperbuat dari emas ini menunjukkan bahawa kawasan ini menarik perhatian orang asing, khususnya orang dari India pada peringkat awal. Mungkin oleh kerana adanya emas, bukan saja di lembah Sungai Sarawak tetapi juga di bahagian barat-daya Borneo, kawasan yang terbanyak mengandungi emas daripada tempat-tempat lain di kepulauan Melayu, telah dikaitkan dengan nama-tempat Survanabhumi (Bumi Emas) oleh orang India dan juga sebagai Iabadiou oleh Ptolemy pada c.150ES.
Penemuan awal ini telah memberi perangsang kepada Muzium Sarawak untuk melakukan kajian arkeologi. Pada tahun 1949, di bawah pimpinan Tom Harrisson, telah berhasil mengumpulkan ribuan pecahan tembikar China di Santubong. Hasil dari kajian yang dilakukan ke atas tembikar ini serta artifak-artifak keagamaan Hindu mereka berpendapat bahawa Santubong sebagai penempatan sudah wujud sejak abad ke 7 lagi dan terus kekal hingga abad ke-10 atau abad ke-14. Di samping itu adanya tahi besi (iron-slag yang dianggarkan sebanyak 40,000 tan menguatkan pendapat bahawa kawasan Santubong ini merupakan kota-pelabuhan yang besar dan penting. Setelah dikaji oleh kedua orang pakar ini mereka berpendapat bahawa industri ini wujud di antara tahun 900ES hingga 1350ES. Bagaimanapun mengikut O.W. Wolters, seorang sejarawan Asia Tenggara tua, China mungkin telah mengetahui tahi besi ini sejak abad ke 3 lagi dengan mentafsirkan bahawa pulau Tan-lan yang disebut dalam laporan China itu terletak di barat-daya Sarawak. Jika tafsiran sejarawan terkenal ini betul mungkin Tan-lan yang menghasilkan besi ini ialah Pulau Talang-Talang tetapi ahli arkeologi, mahupun Muzium Sarawak tidak pernah mengaitkan pulau ini dengan penemuan tahi besi di kawasan Santubong walaupun pulau ini tidaklah begitu jauh dari tempat tersebut.
Selepas itu terdapat pula pusat petempatan lain di sekitar Santubong seperti Bongkissam. Bagaimanapun dinyatakan bahawa kawasan ini juga dikuasai oleh Santubong yang menjadi sebuah negeri pada waktu itu. Dari kajian yang dilakukan ke atas ribuan serpihan tembikar China negeri Santubong ini terus wujud hingga ke abad ke 14. Pendapat ini dikuatkan lagi dengan tulisan China Nan-hai-chih yang menyenaraikan kerajaan-kerajaan tua di Borneo pada tahun 1304. Pada masa ini Brunei yang ditulis oleh China sebagai Tung-yang Fo ini jelas sekali menguasai keseluruhan utara Borneo. Melalui teks sejarah lama Jawa iaitu Negarakartagama yang ditulis pada tahun 1365 menunjukkan bahawa Brunei (Bo-ni) telah dikuasai pula oleh Majapahit. Permulaan perluasan Majapahit ini dipercayai berlaku pada tahun 1350 dan ini menyebabkan perdagangan dengan China di Santubong terhenti seperti yang terbukti dengan tembikar-tembikar yang dijumpai tidak menunjukkan tembikar Ming. Santubong sebagai nama kerajaan juga turut hilang dan digantikan oleh nama baru, iaitu Sawaku (Sarawak) di dalam Negarakartagama. Kehadiran Majapahit mungkin telah menyebabkan perpindahan penduduk Kerajaan Santubong ini ke kawasan-kawasan lain seperti Sadong dan Gedong.
ii. KERAJAAN NEGERI SAMARAHAN-SADONG
Ketiadaan peninggalan sejarah Kerajaan Santubong selepas kurun ke-14 membuktikan bahawa kerajaan negeri Santubong telah hilang pada waktu itu. Pelbagai pendapat telah diutarakan mengenai kehilangan Kerajaan Negeri Santubong ini. Mungkin pendapat yang mengatakan bahawa telah berlaku peperangan tempatan diantara Puteri Santubong dan Puteri Sejinjang telah memainkan peranan utama sehingga mendesak Datu Merpati Jepang untuk melarikan diri ke kawasan pedalaman Sarawak. Sejarah ini dapat dipastikan dengan wujudnya sebuah tugu di Kampung Mawang Taup, Samarahan yang dinamakan dengan Batu Datu Merpati. Datu Merpati diceritakan telah membina kesinambungan peradapan Kerajaan negeri Santubong di Samarahan pada waktu itu. Disinilah bermulanya perpindahan masyarakat dari kerajaan negeri Santubong ke daerah-daerah seperti Gedong dan Sadong selain daripada daerah Lidah Tanah.
Adanya penemuan tembikar China abad ke 14 dan 15 di dua buah tempat di lembah Sungai Sadong menunjukkan terdapatnya kesinambungan dengan sejarah Kerajaan Negeri Santubong yang wujud di kawasan pendalaman. Di Gedong yang terletak 40 batu dari Santubong telah dijumpai 79,754 pecahan tembikar dan beratus-ratus artifak lain seperti manik, duit siling dan emas. Berdasarkan terdapatnya pecahan tembikar dan benda-benda lain dengan begitu besar berkemungkinan Gedong ini merupakan antara daerah yang memainkan peranan yang agak besar di dalam urusan perniagaan di daerah pedalaman Sarawak. Penemuan beberapa artifak sejarah di Bukit Sandong iaitu 15 batu ke pendalaman Gedong telah menguatkan lagi andaian bahawa telah wujud satu peradaban besar di bahagian Samarahan. Di Bukit Sandong telah dijumpai 30,000 serpihan tembikar yang mempunyai asal dan ketuaan seperti yang terdapat di Santubong dan Gedong. Ketulan emas yang dijumpai oleh orang awam di kawasan Gumpey pada tahun 2008 juga adalah satu lagi bukti Samarahan merupakan satu kawasan yang penting di zaman dahulu kala.
Jika dilihat dari konteks Samarahan sebagai sebuah negeri di bawah jajahan kekuasaan Kesultanan Brunei yang memerintah lebih kurang 500 tahun keatas Sarawak, ianya bermula sejak daripada sultan pertama Kesultanan Brunei lagi iaitu Awang Alak Betatar. Awang Alak Betatar yang memeluk Islam dengan nama Sultan Muhamad dikatakan telah menerima ufti saban tahun daripada kerajaan negeri Samarahan. Di bawah pemerintahan Kesultanan Brunei, Samarahan menjadi sebuah jajahan yang penting. Lembah Sungai Sadong merupakan sebuah kawasan tanah subur yang sesuai untuk pertanian khususnya penanaman padi. Gedong yang terletak hampir di pertengahan sungai telah menjadi sebuah pusat pentadbiran dengan menjadikan Gedung sebagai satu pusat pengumpulkan hasil dan barangan yang melalui Sungai Sadong. Mungkin disini timbulnya nama Gedung pada waktu itu.
Bertitik tolak betapa pentingnya Samarahan kepada kesultanan Brunei pada masa itu, maka ramai masyarakat Melayu Brunei yang telah berpindah ke kerajaan negeri Saramarahan termasuklah golongan bangsawan Brunei yang antaranya Pengiran Kasuma Yuda Pengiran Sharifuddin yang mangkat pada tahun 1832. Pengiran Kasuma Yuda adalah ayahanda kepada Pengiran Indera Mahkota Muhamad Salleh iaitu wakil Sultan Brunei yang telah membuka Kuching suatu waktu dahulu. Jejak warisan keturunan golongan bangsawan ini dapat dibuktikan apabila terdapatnya sebuah Makam Pengiran Anak Sabtu di Muara Tuang, Samarahan yang masih kekal hingga ke hari ini. Antara bukti lain yang mengaitkan kekuasaan dan kewujudan sebuah kerajaan negeri bergelar Kerajaan Negeri Samarahan dinyatakan di dalam sebuah manuskrip kuno Brunei yang dituliskan di dalam huruf Jawi di dalam bahasa melayu Brunei yang berjudul Alamat Zaman Ketakhtaan Negeri Baruni:
“ …… Dan pada masa itu Melaka di atas Kerajaan Negeri Juhur, Awang Alah Betatar beristeri ke Juhur lalu digalar Awang Alak Betatar. Adapun Seri Sultan Muhamad dan saudaranya patih berbai jadi Bendahara Seri Maharaja permaisuri digalar dan pengiringnya yang lain itu digalar Damang/Temenggung Da Patih Damong. Bermacam-macam nama pengawa dianugerahi oleh baginda di Johor. Empat menteri dan askar dengan beberapa dayang-dayangnya dianugerahi nobat nagaragenta alamat serta sakalian alat-alat kerajaan yang berbagai-berbagai dan dianugerahi…buah nagari iaitu Kalaka dan Saribas dan Rajang dan Sadong dan Samarahan dan Sarawak karana di pulau…Johor pun memarintah juga ialah….”
Daripada laporan seorang pengkaji sejarah yang membuat pengkajian tentang artifak-artifak sejarah di Bahagian Samarahan khususnya di Lembah Sungai Sadong iaitu Lucas Chin pula membuat satu kesimpulan iaitu apa yang ditemui di Gedung dan Bukit Sandung telah menyatakan bahawa terdapat satu peradaban yang bertindak sebagai pelabuhan di kawasan pedalaman suatu masa dahulu.
iii. KERAJAAN NEGERI KALAKA
Jika Kerajaan Negeri Santubong dan Kerajaan Samarahan-Sadong mempunyai pertalian yang kuat diantara satu sama lain namun ianya tidak kepada satu lagi kerajaan kuno yang hilang iaitu Kerajaan Negeri Kalaka. Tetapi Kalaka mempunyai hubungkait secara langsung dengan sejarah Datuk Godam dan Pengiran Temenggung Abdul Kadir. Kedua-duanya bukanlah pemerintah untuk Kalaka pada waktu itu tetapi Kerajaan Negeri Saribas yang berpusat di Tandang Sari adalah jiran kepada Kalaka. Ini dapat dibuktikan di dalam Syair Tarsilah Cetera Dato’ Godam dan Temenggung Kadir Negeri Saribas yang dikatakan sebagai sebuah naskah agung yang mempunyai episod di dalam pensyairannya.
Syair Tarsilah Negeri Saribas; “Terhenti dulu kisah itu ..Tersebutlah pula habar suatu..Di Negeri Kalaka habarnya tentu .Dayang Hubu’ Dayangnya Ruku…..”. Inilah bait-bait syair yang mengaitkan bahawa suatu waktu dulu Kerajaan Negeri Kalaka diperintah oleh 2 orang puteri bersaudara yang bernama Dayang Hubu dan Dayang Ruku.
Di dalam konteks sejarah lama Sarawak yang kebanyakan kerajaan lamanya adalah dibawah pengaruh Kerajaan Srivijaya dan Kerajaan Majapahit, nama Kalaka juga dinyatakan di dalam sebuah manuskrip lama berjudul Negarakartagama yang dikarang pada tahun 1365 ada mencatatkan bahawa “Kalka” adalah salah satu daripada kerajaan yang menjadi jajahan empayar besar Majapahit. Selepas kemerosotan empayar Majapahit, Kalaka dikatakan di bawah kekuasaan Kesultanan Melayu Johor dan diserahkan kepada Brunei sebagai satu hadiah kepada rajanya yang pertama iaitu Awang Alak Bertatar yang mengahwini kerabat diraja Johor. Ini dapa dibuktikan melalui sebuah manuskrip bertulisan Jawi Melayu Brunei berjudul Alamat Zaman Ketahtaan Nagari Baruni.
” Maka Awang Alak Batatar dangan Patih Barbai asal raja datang ghaib .... Pengawa jadi Pangiran ialah yang sangat gagah barani pada zamannya itu. Dan pada masa Ratu Malaka di atas karajaan Nagari Juhur, Awang Alak Batatar baristeri ka Juhur ialah digalarkan Awang Alak Batatar ada Seri Sultan Muhamad dan saudaranya Patih Barbai jadi Bendahara Seri Maharaja Permaisuara digalar dan pengiringnya yang lain itu digalar jadi Panggawa dan dianugerahi oleh Baginda di Juhur empat menteri yang basar2 dan babarapa pagawai dan ngaskar dangan babarapa dayang2nya dianugerahi nobat nagara ganta alamat sarta sakalian alat-alat karajaan yang barbagai-bagai. Dan dianugerahi nagari iaitu Kalaka dan Saribas dan Rajang dan Sabangan dan Samarahan dan Sarawak karana di pulau, Juhur pun mamarintah juga. Dianugerahkan sakali kapada anak baginda manjadi milik sapanjang-panjang rantau itu di bawah parintah Sultan Barunai damikianlah riwayatnya pada zaman dahulukala.”
Untuk konteks bukti peradaban moden seperti penyelidikan atas artifak-artifak sejarah pula, banyak penyelidikan ke atas artifak sejarah yang ditemui menuju ke arah Kalaka sebagai sebuah negeri. Lembah Sungai Kalaka yang tidak jauh dari Lembah Sungai Sadong iaitu sekitar 10 batu ke sebelah timur Santubong telah ditemui 9,469 serpihan tembikar China termasuk jenis Sawankhalok dan “blue and white ware”. Dari pengkajian yang dijalankan oleh Lucas Chin menunjukkan bahawa tembikar ini adalah tembikar abad ke 16 dan ke 17. Terdapat juga penemuan artifak bersejarah di Tebing Tinggi yang mana di kawasan ini telah ditemui 41,762 serpihan tembikar yang seusia dan setua artifak yang ditemui di Nanga Kalaka. Dengan penemuan ini sudah cukup membukti bahawa Kalaka juga adalah antara kawasan yang penting di suatu waktu dahulu sehingga saudagar dari Tanah Besar China turut datang berniaga.
iv. KERAJAAN NEGERI SARIBAS
Kerajaan Negeri Saribas sebenarnya berkongsi muara Batang Saribas dengan ibu kota Kerajaan Negeri Kalaka yang diperintah oleh 2 orang ratu bersaudara iaitu Dayang Hubu dan Dayang Ruku. Kerajaan Negeri Saribas jajahan takluknya adalah lebih besar daripada Kerajaan Negeri Kalaka iaitu ianya mencakupi pertemuan Batang Saribas dengan Sungai Rimbas di sebelahnya. Pusat ibukota Kerajaan Negeri Saribas adalah Tandang Sari atau pada masa sekarang digelar Pusa. Di dalam manuskrip lama dinyatakan bahawa Kerajaan Negeri Saribas ini wujud sekitar abad ke-17 lagi. Kerajaan Negeri Saribas ini dinyatakan bahawa ianya diperintah oleh seorang pembesar Kesultanan Brunei iaitu Pengiran Temenggong Datu Abdul Kadir. Dikatakan Pengiran Temenggung ini telah membawa diri daripada Brunei memandangkan anak tunggalnya Dang Chi’ atau Dayang Esah telah diambil oleh Sultan Brunei untuk menjadi isteri yang ke-3. Sewaktu beliau menjadi pemerintah Saribas beliau telah bertemu dengan seorang putera dari Pagaruyung, Minangkabau iaitu Dato Gudam atau Raja Umar yang menyamar sebagai saudagar penjual kain.
Dato Gudam merupakan putera kepada Bendahara Harun, pembesar di Pagaruyung. Ketibaannya ke Saribas adalah kerana membawa hati yang kecewa setelah ditidakkan hak untuk menggantikan ayahandanya kerana dikatakan bukan bangsa Minang sejati kerana ibunya adalah berketurunan Belanda. Setelah mengenali Pengiran Temenggong, beliau telah bersetuju untuk membantu Pengiran Temenggong mengambil anaknya semula daripada menjadi isteri ketiga kepada Sultan Brunei pada masa itu. Sopan santun dan kepintaran Dato Godam telah memikat hati Sultan Brunei sehingga beliau menjadi orang penting di Brunei dan dikahwinkah oleh Sultan Brunei dengan Dayang Esah atas permintaan Dato Godam sendiri. Sebelum beliau berangkat pulang ke Pagaruyung atas permintaan ayahandanya, Sultan Brunei telah meminta beliau meninggalkan salah seorang anaknya di Brunei maka ditinggalkannya Datu Mantri anak keduanya dan disinilah permulaannya asal-keturunan. “Awang Damit-damit” iaitu asal keturunan Awang dan Dayang di dalam masyarakat Melayu Sarawak.
Kepulangan Dato Godam yang singgah sebentar di Saribas telah memberi perkhabaran gembira kepada Pengiran Dato Temenggung Abdul Kadir yang akhirnya mangkat dan Dato Godam menjadi pengganti pemerintah kepada Kerajaan Negeri Saribas.
Anak sulungnya Dato Uban pula telah menggantikan beliau dengan mewarisi nama Abang dan Dayang di dalam salsilah keturunannya. Dan disinilah bermulanya asal-keturunan Melayu Sarawak yang menggunapakai nama Abang dan Dayang. Di dalam Kerajaan Negeri Saribas inilah gelaran jawatan seperti Datu Patinggi, Datu Bandar, Aulaksamana, Datu Imam dan Datu Hakim bermula iaitu mengikut acuan jawatan dan gelaran bagi Kesultanan Brunei pada zaman itu. Dan kerana itulah banyak jawatan gelaran di dalam pemimpin masyarakat Melayu Sarawak masih lagi menggunakan Datu Patinggi, Datu Bandar sehinggalah sekarang. Kewujudan Dato Gudam ini dapat disahihkan dalam beberapa segi seperti wujudnya sebuah makam lama di Pusa yang masih menjadi tanda sejarah untuk Kerajaan Negeri Saribas. Makam Dato Gudam adalah hanya selang beberapa meter daripada Makam Pengiran Temenggung Abdul Kadir dan juga Dayang Esah.
Keberadaan Kerajaan Negeri Saribas ini juga dicatatkan di dalam jurnal pengembaraan James Brooke yang mana di dalam jurnalnya ada mengatakan beliau telah singgah di sebuah negeri di dalam kawasan Sungai Saribas yang mempunyai banyak persamaan dengan jawatan pembesar di Brunei dan beliau berkesempatan berkenalan dengan seorang Aulaksamana Saribas yang berusia 90 tahun.
v. KERAJAAN NEGERI MALANO
Untuk Kerajaan Negeri Malano ianya tiada kaitan langsung dengan mana-mana kerajaan negeri yang dimaksudkan. Politi kerajaan yang hilang ini terletak di Kuala Sungai Rejang, iaitu sungai selepas Sungai Kalaka. Jika dilihat kepada kewujudan nama Melanau itu sendiri mengikut sejarahnya adalah diberikan oleh Sultan Brunei keatas satu masyarakat yang menggelar diri mereka Likao iaitu masyarakat yang tinggal di persisiran Sungai Rejang. Kewujudan politi kerajaan ini dikatakan telah wujud sejak kurun Ke-13 lagi. Berkemungkinan besar Tugau iaitu seorang raja yang penuh dengan kesaktian itu adalah raja pemerintah kepada kerajaan negeri melano ini yang pertama.
Ini dapat disahihkan di dalam manuskrip sejarah kerajaan Brunei yang menyatakan bahawa di awal pemerintahan raja pertama Kerajaan Bo-ni iaitu sewaktu kemerosotan pengaruh kerajaan Majapahit ke atas wilayah di Borneo sewaktu pemerintahan Sultan Muhammad Shah iaitu sultan yang pertama Kerajaan Kesultanan Melayu Brunei, wilayah Tutong yang ketika itu dibawah pentadbiran pembesar kerajaan Melanau iaitu Mawanga telah diserang oleh orang-orang kanan Sultan iaitu Awang Semaun, Awang Jeramabak dan Pateh Damang Sari. Pertempuran untuk perluasan kuasa Kerajaan Brunei ini telah juga sampai sehingga ke Igan iaitu satu lagi jajahan Kerajaan Melano dibawah Basiung iaitu ipar kepada Raja Tugau. Walau bagaimanapun, Basiung dan Raja Tugau yang mendapat bantuan daripada Kerajaan Sambas dan juga jajahannya yang lain tidak dapat menandingi jumlah tentera pimpinan Awang Semaun ini ditambahlagi kerajaan Brunei telah mendapat sokongan daripada masyarakat Iban Sarawak yang mengambil peluang untuk menjalankan tradisi ngayau kepada masyarakat Melanau pada waktu itu. Setelah kekalahan di dalam pentempuran itu maka banyak wilayah Kerajaan Melano telah jatuh kepada kerajaan Kesultanan Brunei selepas itu.
Satu lagi manuskrip kuno yang membenarkan bahawa ada satu kerajaan wujud satu ketika dahulu adalah ianya tertulis di manuskrip sejarah kuno Nagarakertagama yang ditulis pada tahun 1365. Di dalam manuskrip ini menyatakan ketika zaman kerajaan Majapahit mencapai puncak kegemilangannya iaitu sewaktu Hayam Wuruk memerintah ada menyebut Malano dan Brunei sebagai sebahagian daripada pembayar ufti kepada kerajaan Majapahit tersebut. Jika Malano membayar ufti bermakna Malano bukanlah satu jajahan kecil sebaliknya sebagai sebuah kerajaan besar yang mencakupi beberapa jajahan kecil yang lain.
Jika dilihat daripada konteks jurnal-jurnal pengembaraan kuno sememangnya banyak tercatat bahawa Malano adalah sebuah peradapan suatu ketika dahulu. Catalan Atlas yang diwartakan pada tahun 1375 ada menunjukkan peta Kerajaan Malano di dalamnya malah ianya disahihkan di dalam peta orang Portugis yang menyatakan bahawa wujud sebuah politi bernama Malao di dalam peta pengembaraan mereka. Manakala di Florence, Italy sebuah peta lama bertarikh 1595 ada mencatatkan bahawa kawasan persisiran barat Sarawak yang kini dikenali sebagai daerah Oya, Balingian dan Daerah Mukah juga ditandakan sebagai Malano. Malah ada rekod di dalam jurnal pengembaraan Negara Tembok Besar China iaitu Nan-hai-chih ada menyebut Achen atau Igan sebagai sebuah peradapan suatu ketika dahulu dan membuktikan bahawa saudagar-saudagar China juga pernah berkunjung ke Kerajaan Negeri Malano untuk berurusniaga.
Inilah sekelumit ruang informasi menerusi artikel The Lost Kingdom Of Sarawak - Untold History yang mana ianya mempunyai bukti-bukti kukuh samada daripada penemuan tembikar atau barangan purba di kawasan sekitarnya serta beberapa dokumen sejarah lama yang membenarkan bahawa SARAWAK MEMPUNYAI 5 KERAJAAN KUNO YANG TIDAK DIDENDANGKAN untuk pengetahuan sejarah anak bangsa Sarawak sekalian. Sesungguhnya inilah sejarah asal kita yang seharusnya TIDAK DILENYAPKAN kerana disinilah bermula peradaban untuk bangsa Sarawak sekalian.
Jika hendak membunuh pokok, racunkanlah akarnya; Jika hendak membunuh bangsa, lenyapkanlah sejarahnya.
LikeLike ·  · 

Saturday, November 8, 2014

Jemputan ke Majlis Pemurnian Salasilah Negeri Kedah Vol.3




Alhamdulillah, bersyukur kita ke hadrat Ilahi kerana telah diberi peluang untuk hidup di dalam dunia yang fana ini.

Ucapan jutaan terima kasih ditujukan kepada Abg Ya Omar kerana sudi menjemput saya dan PKAOM ke Majlis Pemurnian Salasilah Negeri Kedah Vol. 3 yang akan diadakan seperti berikut:

LOKASI/ TEMPAT : SWISS IN SUNGAI PETANI ,KEDAH.

BERTARIKH           : 27 HB. DISEMBER 2014.

JAM KEHADIRAN : 08.30 PAGI

ACARA BERMULA : JAM 09.00 PAGI

PAKAIAN  LELAKI - MEMAKAI BAJU BATIK ATAU BAJU MELAYU BERWARNA HITAM,BESAMPIN HITAM/EMAS DAN BERSONGKOK HITAM.

PAKAIAN PEREMPUAN - PAKAIAN BAJU KURUNG SERTA BEHIJAB.


ANTARA KERABAT /WARIS YANG DIJANGKA HADIR DALAM MAJLIS PEMURNIAN SALASILAH VOL.3 IALAH:

1- TUNKU ANUM.
2-SULTAN ZAINAL RASHID II.
3-TUNKU PUTEH.
4-TUNKU MUHAMMAD SAAD TUNKU DAUD.
5-TUNKU MUHAMMAD TAIB TUNKU JAAFAR.
6-TUNKU LONG PUTERA (RAJA DARAT)
7-TUNKU ANJANG JOHAN (RAJA LAUT)
8- TUNKU UNGGA BENDANG
9-TUNKU BISNU BERUAS PERAK
10-TUNKU MUHAMMAD JIWA III.
11-TUNKU YAHAYA.
12-KERABAT KEDAH DARI PKDK
13-KERABAT KEDAH YANG MENJADI AHLI PERTUBUHAN SHARIFSYAH/TUNKU LONG PUTERA/ANJANG JOHAN.
14-WARISAN MERONG NEGERI KEDAH.
15- KETURUNAN WAN SENIK LANGKAWI
16-KETURUNAN PERDANA MENTERI KEDAH

In Shaa Allah... kalau ada rezeki akan berjumpa la di sana nanti :)
Tq Tunku Bendahara Omar Al Muktabir Billah Shah.



http://nikyaomarman.blogspot.com/2014/11/majlis-pemurnian-salasilah-negeri-kedah.html

Saturday, November 1, 2014

Maklumat awal Lawatan PKAOM ke Istana Anak Bukit, Kedah

Istana Anak Bukit

Sempena Perjumpaan Keluarga PKAOM di Alor Star, Kedah pada 13 dan 14 Disember 2014 ini, beberapa aktiviti telah pun di atur untuk menjayakan program ini. Antara program yang menarik ialah Majlis Santapan PKAOM dan Lawatan ke Istana Anak Bukit. Diharap dengan adanya perjumpaan seperti ini ikatan silaturrahim antara keluarga Awang Osman dapat dieratkan lagi. Terima kasih kepada Jawatankuasa Perjummpaan Keluarga dan PKAOM atas penganjuran aktiviti tersebut. Kita jumpa di Alor Star nanti. 


Sedikit maklumat berkaitan dengan Istana Anak Bukit yang dipetik dari Wikipedia (http://ms.wikipedia.org/wiki/Istana_Anak_Bukit)

Istana Anak Bukit terletak di bandar diraja Anak Bukit, di Kawasan Parlimen Kuala Kedah di negeri Kedah Darul AmanMalaysia. Anak Bukit merupakan sebuah pekan yang terletak berhampiran dengan Alor Merah dan Kepala Batas.
Istana Anak Bukit terletak di kawasan Anak Bukit atau changkat yang tinggi sedikit di atas sebuah pulau kecil yang dibentuk daripada Sungai Anak Bukit dan Sungai Kuala Cegar, terdirinya sebuah lagi mercu tanda yang melambangkan kedaulatan Kesultanan Negeri Kedah. Istana Anak Bukit merupakan tempat bersemayam keluarga DiRaja iaitu KDYMM Tuanku Sultan Kedah sekeluarga. Di pintu pagar hadapan masuk istana tersebut, terpampang lambang mohor DiRaja dan di barisi pokok-pokok hujan sepanjang jalan masuk ke dalam istana.

Istana Anak Bukit merupakan kediaman rasmi Sultan Kedah iaitu Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Sir Almu'tasimu Billahi Muhibbudin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah ibni Almarhum Sultan Badlishah, GCB, KStJ. Baginda dilahirkan pada 28 November 1927 dan telah ditabalkan menjadi Sultan Kedah ke 27 sejak 15 Julai 1958.

Istana Anak Bukit istana telah mejalani ubahsuai sebanyak RM70 juta sempena dengan perayaan ulang tahun ke-50 masa pemerintahan Sultan Kedah pada tahun 2008. Ubah suai ini bermula pada Februari 2009, merangkumi pembangunan gedung baru yang bakal menempatkan khalayak baru dan ruang makan yang boleh menampung sehingga 1,400 orang pada satu masa menggantikan jumlah khalayak maksimum sedia ada dan ruang makan yang hanya boleh menampung kurang daripada 1,000 orang. Bangunan ini selesai ubahsuainya pada bulan Oktober 2007.

Aliran sungai yang disebut sungai Anak Bukit mengalir di bahagian belakang bangunan Istana ini dan mengalir melalui Alor Star, Kedah dihubungkan oleh Sungai Kedah ke muara Kuala Kedah